اولین شبکه 5G در سال 2019 اجرایی شد، اما اولین رشد بزرگ این شبکه در 2020 اتفاق افتاد.
بعد از این تاریخ، اکثر شرکت ها بخش های خود را با تراشه های جدید 5G و گوشی های هوشمند جدید دارای استاندارد شبکه 5G تنظیم کردند.
البته، پاندمی که سال گذشته شروع شد، برنامه های همه را خراب کرد. این پاندمی بازار را ویران کرد، اما خوشبختانه نتوانست جلوی پیشرفت و گسترش شبکه 5G را بگیرد.
برعکس کرونا به جهان نشان داد که توسعه شبکه 5G چقدر برای ایجاد و پیاده سازی فناوری های جدید حیاتی و ضروری است.
با حضور موج گوشی های هوشمند در تمام محدوده های قیمتی که از قابلیت شبکه 5G پشتیبانی می کنند، این شبکه درحال دردسترس قرار گرفتن توسط تمام کاربران است.
به نظر میرسد که بازار گوشی نیز تا چند سال آینده با گوشی های هوشمند 5G پر خواهد شد.
پیش بینی آینده شبکه 5G
اریکسون یکی از شرکت های پیشگام در زمینه شبکه 5G است که مدیر این شرکت در کنفرانس جهانی موبایل 2021 در شانگهای در سخنرانی خود اعلام کرد:
“تا ژانویه سال 2021، 123 شبکه تجاری جهانی 5G و 335 ترمینال تجاری 5G وجود دارد. سرعت تجاری سازی این شبکه بیشتر از حد تصور است. تعداد کل کاربران جهانی شبکه 5G در فقط یک سال از 200 میلیون کاربر تجاوز کرده است. این سرعت رشد حتی از شروع محبوبیت شبکه 4G نیز بیشتر است. براساس برآوردها تا سال 2026 تعداد کاربران 5G به بیش از 3.5 میلیارد کاربر خواهد رسید.”
علاوه بر این، اریکسون پیش بینی می کند که شبکه 5G تا سال 2026 بیش از 54 درصد تمام داده های موبایل را به خود اختصاص می دهد.
امسال نیز قطعا، سال مهمی برای توسعه 5G است. امروزه تراشه های سطح پایین داریم که دارای قابلیت اتصال 5G هستند. تا اخر این سال انتظار داریم این بازار گوشی های دارای قابلیت 5G ارزان قیمت به خود ببیند.
صبحت از تغییر روند جریان ترافیک موبایل شد که باید بگوییم ترافیک جهانی داده های موبایل اکنون حدود 51EB است. این مقدار تا سال 2026 به عدد 226EB خواهد رسید که افزایش 5 برابری است.
این آمار به این معنا است که ظرفیت بار و تجهیزات شبکه باید همچنان افزایش یابند.
تاکنون ترافیک ویدیو درحال حاضر 66% ترافیک کل داده موبایل است.
اریکسون معتقد است که این نسبت تا سال 2026، به 77 درصد افزایش خواهد یافت.
براساس اظهارات انجام شده، پهنای باند بالا و تاخیر کم شبکه 5G این شبکه را برای انواع سرویس های حساس به زمان، مناسب کرده است.
این سرویس ها عبارتند از سرویس های رسانه ای Real-time بخصوص بازی ابری که نیاز به تعامل بالا و تجهیزات کنترل از راه دور دارد.