بازی Tales of Arise اولین عنوان مهم در سبک JRPG (نقشآفرینی ژاپنی) برای کنسولهای جدید است که قبل از عرضه انتظارات زیادی از آن میرفت. بازی سعی کرده با ایجاد تغییرات بصری و گیمپلی، مخاطبان جدید جذب کرده و در عین حال، طرفداران قدیمی این سری را نیز راضی نگه دارد. شخصیتهای جذاب و مبارزات سریع از ویژگیهای شاخص فرنچایز است که سازنده سعی کرده به آن پایبند باشد. هرچند بازی موفق شده در بیشتر موارد به چیزی که میخواهد دست یابد، اما از مشکلاتی نیز رنج میبرد.
داستان
آغاز داستان Tales of Arise آن سبکی و حس سرخوشی که در بیشتر عناوین قبلی این سری یافت میشود را ندارد. موضوعاتی همچون بردهداری و ظلم در روایت بازی نقشی محوری دارند و همین باعث شده حال و هوای چند ساعت اولیه بازی، جدی و بعضا تلخ باشد و شما را به فکر فرو برد.
خوشبختانه بعد از سپری کردن بخش اول داستان، موضوعات شاد و پر از شوخی به شدت تمام جای موضوعات جدی را میگیرد. مکالمه شخصیتها با هم پر از شوخی و هیجان است که کاملا میتواند شما را درگیر کند. همسبتگی و تعامل یارانتان با یکدیگر بسیار خوب کار شده است و بازی شما را ترغیب به ادامه دادن میکند تا دریابید نسبت به تغییرات مختلف در دنیای بازی چه واکنشی و رفتاری دارند.
وجود چنین شخصیتهای دوستداشتنی در بازی، نکته خوبی است چراکه در لحظات حساس و جدی بازی، راحتتر داستان را پیش میبرند. سوء استفاده و بدرفتاری با مردم ستمدیده و تلاش برای نجات آنها، موضوعی چالشبرانگیز برای حل است که در سراسر بازی وجود دارد. بهطور کلی بازی چنین موضاعاتی را خوب پوشش میدهد اما در مواردی هم زیاد وارد جزئیات نمیشود و نگاهی سطحی به مسائل و موضوعات اخلاقی دارد.
از لحاظ سرعت پیشروی داستان، به نظر کمی عجله شده است و بازی پشت سرهم شخصیتهای جدید معرفی میکند که نمیتوان زیاد با آنها آشنا شد. یکدفعه ممکن است متوجه شوید فلان شخصیت نقشی مهم در مسائل و اتفاقات دارد که پس از گذشت آن اتفاق، از روند بازی خارج میشود. هر چند تم داستان بازی در بخش آخر تغییر میکند، اما مشکلات مشابه همچنان وجود دارد.
مانند بیشتر بازیهای نقشآفرینی ژاپنی، Tales of Arise نیز روایتی بسیار خطی دارد. اما با وجود انبوه مکانهای مختلف و جدید در بازی، خطی بودن داستان نکته منفی به حساب نمیآید.
بازی همچنین ماموریتهای جانبی بسیاری در اختیارتان قرار میدهد. به لطف سیستم fast travel بازی، گشتوگذار و جمعآوری منابع برای ساخت وسایل مختف، کار راحتی است. به علاوه، یک مینیگیم ماهیگیری بسیار لذتبخشی در بازی وجود دارد که اگر مراقب نباشید ممکن است وقتی زیادی از شما بگیرد.
گیمپلی
تمرکز اصلی گیمپلی بازی، بر مبارزات است. سری Tales همیشه به جذابیت سیستم مبارزه اکشن و قوی خود متکی بوده است و Tales of Arise از این منظر چندان متفاوت نیست. هنگام رویارویی با دشمنان، به یک صفحه مبارزه هدایت میشوید و در یک محیط کوچک، تنبهتن با حریف مبارزه میکنید. طی مبارزه میتوانید حرکت مختلف زیادی اجرا کنید. بازی تمرکز زیادی روی موقعیتگیری مناسب، دقت حواس و ترکیب حرکات مختلف برای زدن کامبوهای طولانی دارد. هرچند در یک زمان فقط یک کاراکتر را کنترل میکنید، اما به سه همراه دیگر خود میتوانید استراتژیهای مختلف دهید که در طول مبارزه اجرا کنند. هوش مصنوعی بازی در این زمینه کاملا خوب عمل کرده است.
تغییرات جدید و جالبی نیز به سیستم مبارزه بازی افزوده شده است. برای heal کردن کارکاترها از منابع جداگانهای استفاده میشود. جدا کردن منابع لازم برای حمله و heal، باعث شده تمرکز بازی در مبارزات بیشتر به سمت حمله برود.
همچین هر شخصیتی دارای قابلیتهای متمایزی است که نقش ویژهای در مبارزه به آنها میدهد و هرکدام متفاوت از یکدیگر بازی میشود. کاراکترها یک حرکت محدود و بسیار قوی نیز دارند که در جاهای خاصی بهکار میآید. بازیکن باید با توجه به شرایط تصمیم گیرد از کدام شخصیت و قابلیتش استفاده کند.
بسیاری از جنبههای مختلف مبارزه از همان آغاز مشخص نیست و در طول بازی به مرور اضافه میشود. با پیشرفت در روند بازی، حرکتها و مهارتهای مختلف برای هر کاراکتر باز میشود. این نکته باعث میشود مبارزه هر دفعه جدید و هیجانانگیز به نظر رسد.
گیمپلی بازی با بهرهگیری از حرکات و قابلیتهای متعدد، شخصیتهای متمایز از یکدیگر و سیستم پیشرفت مناسب در بیشتر موارد عالی بهنظر میآید. در عین حال، همه گیمپلی بازی روان و لذتبخش نیست. بعضی وقتها متوجه میشوید اتفاقات زیادی همزمان در صفحه در حال اجرا است که عمدتا هم از کنترل شما خارج است. همین باعث سردرگمی بازیکن میشود و او را در تصمیمگیری برای مبارزه دچار مشکل میکند. بسیار پیش میآید که فکر میکنید به بهترین شکل مبارزه کردهاید اما به دلایلی که بازی به شما نمیگوید، شکست میخورید.
مانند بیشتر بازیهای سری Tales، امکان تجربه Tales of Arise بهصورت co-op وجود ندارد و در نتیجه نمیتوان از فرد دیگری برای بهدست گرفتن مبارزه کمک گرفت.
مشکل دیگر، محتوای DLC بازی است. DLC قابل خرید بازی علاوه بر اینکه دارای محتوای تزئینی است، امتیازات ویژهای نیز از لحاظ گیمپلی به خریداران میدهد مانند exp بیشتر، تخفیفات زیاد در فروشگاه بازی، کاهش مواد مورد نیاز برای ساخت وسایل مختلف و مواردی از این قبیل.
هرچند خرید این محتوا کاملا اختیاری است، اما گویی طراحی بازی بهگونهای بوده است که برای راحتتر شدن مبارزه خرید آن منطقی بهنظر آید. خیلی از اوقات حس میکنید پول و منابع درون بازی خیلی کمتر از چیزی است که باید باشد. همین مشکل باعث میشود بجای لذت بردن از گیمپلی، درگیر مدیریت منابع خود باشد و چه بسا بهفکر خریدن DLC برای امتیازات ویژه آن بیفتید.
نظر نهایی
اگر بخواهیم کلی نگاه کنیم، عنوان Tales of Arise یک بازی نقشآفرینی قابل قبول با گرافیک بسیار چشمنواز، شخصیتهای فوقالعاده و مبارزات جذاب است اما سخت میتوان ایراداتش را نادیده گرفت. اگر دنبال یک JRPG طولانی و سرگرمکننده برای بازی روی کنسولهای نسل جدید خود میگردید، Tales of Arise بیشک گزینه مناسبی است. اما نباید انتظار زیادی داشته باشید.
منبع: Gamespot.com