گوشی اکسپریا 1 سونی قابلیتهایی دارد که در همکاری با دو مجموعه حرفهای سونی طراحی شدهاند یعنی CineAlta (که سازنده دوربین برای فیلمبرداری فیلمهای هالیوودی است) و Alpha (که بهترین دوربینهای بدون آینده سونی را میسازد).
نتیجه این همکاریها طراحی اپلیکیشن Cinema Pro است که از دوربین سهگانه اکسپریا 1 و نمایشگر عالی آن استفاده میکند تا پرچمدار جدید به یک ابزار فیلمبرداری جدی تبدیل شود.
در این مطلب تیم کارشناسی روکیدا قصد دارد این اپلیکیشن را به چالش بکشد و نکات قوت و ضعف آن را مطرح کند، پس با ما همراه شوید.
ضبط فیلم با این اپلیکیشن تقریبا با دوربین روی دست و حالت رنگی پیشفرض Venice CS انجام شد ولی در مرحله پس از تولید کنتراست و رنگها را تغییر دادیم. رندرسازی پیشفرض تصویر بیش از حد یکدست بود.
برای بعضی از فیلم از گیمبال DJI Osmo Mobile استفاده کردیم و برای سایرین به فناوری لرزشگیر داخلی خود دوربین تکیه داشتیم.
نکات قوت
رابط کاربری دوربین کاملا ساده است و همه چیز را در یک صفحه جا میدهد، بنابراین میتوانید بدون این که در منوهای مختلف سرگردان باشید، تنظیمات فیلمبرداری را انجام دهید. نمایشگر با نسبت تصویر 21:9 این گوشی بدون آشفتگی و درهمریختگی همه چیز را منظم روی صفحه قرار میدهد.
اکثر اوقات انتخاب پروفایل رنگ عالی است. گوشی اکسپریا 1 ویدئوهای HDR ده بیتی با کدک H.265 میگیرد که به نسبت یک گوشی هوشمند معمولی جزئیات بیشتری را ثبت میکند. در نتیجه دامنه دینامیک دوربین این گوشی فوقالعاده است.
لرزشگیر ویدئو نیز عملکرد قابل قبول دارد، به خوبی (اگر نگوییم بهتر) چیزی که یک اپلیکیشن دوربین معمولی میتواند به آن برسد. در حالت فوکوس دستی، گزینهای وجود دارد تا روی اسلایدر فوکوس یک علامت قرار دهید که در زمان تغییر فوکوس مفید است (به عنوان مثال تغییر فوکوس از یک سوژه نزدیک به یک سوژه دورتر).
صدایی که توسط میکروفون گوشی ضبط میشود نیز کیفیت بالایی دارد.
نکات ضعف
مهم است اشاره کنیم Cinema Pro تنها یک اپلیکیشن فیلمبرداری است و قابلیتهای ویرایش فیلم را ندارد و برای این کار به اپلیکیشن مجزایی نیاز دارید. سونی در گوشی اکسپریا 1 چنین اپلیکیشنی را قرار نداده است و این وظیفه شما است اپلیکیشنی پیدا کنید که بتواند از عهده یک ویدئو 4K ده بیتی با کدک HEVC/H.265 برآید.
با وجود آن که ممکن است به نظر نرسد، اما قابلیت «پروژه» در این اپلیکیشن بیشتر مناسب فیلمبرداری تک صحنه است تا یک فیلم کامل. یک محدودیت آزاردهنده این است که نمیتوانید برای هر ویدئو پروفایل رنگی را عوض کنید، بلکه برای کل پروژه یک پروفایل انتخاب شده است. چنین چیزی شما را مجبور میکند هر زمانی که به یک پروفایل متفاوت نیاز دارید، پروژههای جدیدی ایجاد کنید.
تنظیمات از جهات دیگر نیز محدود هستند. نمیتوانید ویدئوهای اسلوموشن یا تایملپس بگیرید، تنها امکان فیلمبرداری با نرخ 23.96 یا 29.97 فریم ریت در ثانیه را دارید (تغییر دقت فیلم به 2.5k نیز گزینههای بیشتری را برای نرخ فریم فعال نمیکند).
تعادل سفید در حالت تغییر تنظیمات به صورت دستی محدود به چند پیش تنظیمات است (هیچ راهی برای تنظیم دمای رنگ به کلوین وجود ندارد)، همچنین نمیتوانید از یک کارت خاکستری (Gray Card) یا سفید استفاده کنید.
قابلیت فوکوس خودکار وجود دارد ولی به دلیلی تنها برای مرکز قاب کار میکند. این اپلیکیشن از قابلیت Eye AF که محصول جدید سونی منحصرا آن را دارد استفاده نمیکند و قابلیت ضربه زدن روی تصویر برای فوکوس نیز دیده نمیشود.
در رابطه با فوکوس دستی، قابلیت focus peaking (برجستهسازی فوکوس) وجود ندارد یعنی حتی در این نمایشگر فوقالعاده شارپ باید شدیدا دقت کنید.
دوربین اصلی میتواند ایزو را به 64 و دو دوربین دیگر به 40 کاهش دهند. آنها همچنین گشودگی دریچه دیافراگم متفاوتی دارند، f/1.6 برای دوربین اصلی و f/2.4 برای دو دوربین دیگر.
بنابراین، اگر میخواهید فیلمهایی که دو یا بیشتر از دو دوربین از یک صحنه میگیرند را با یکدیگر ترکیب کنید، باید هر زمان که در بین دوربینها جابهجا میشوید برای دستیابی به یک فیلم با ظاهر پیوسته ایزو و سرعت شاتر را تغییر دهید که میتواند آزاردهنده باشد، به ویژه این که زمان انتخاب هر گزینه همیشه باید با لمس عبارت «Set» انتخاب خود را تایید کنید.
کاش سونی یک قابلیت جبران خودکار برای گزینههای گشودگی دریچه دیافراگم و ایزو متفاوت لحاظ میکرد.
همچنین یک راهحل دیگر میتوانست گشودگی دریچه دیافراگم دوگانه باشد، چون در طول روز اصلا امکان فیلمبرداری با سرعت شاتر سریع وجود ندارد و در نتیجه ویدئو ظاهر سینمایی ندارد و مشخص است توسط یک گوشی هوشمند گرفته شده است. چیزی که بدون شک هدف سونی نبوده است.
یک راه برای غلبه به این مشکل وجود دارد یعنی استفاده از فیلترهای ND. ابزاری که هر فیلمبرداری دارد، ولی سونی چنین چیزی را فراهم نکرده است. صحبت ما در مورد یک فیلتر داخلی مانند چیزی که در بعضی گوشیهای قدیمی میبینیم نیست، بلکه از یک لوازم جانبی رسمی صحبت میکنیم که کاش سونی در نظر گرفته بود.
رای نهایی
اپلیکیشن Cinema Pro سونی در گوشی اکسپریا 1 ادعای یک ابزار حرفهای را دارد ولی بیشتر یک نمونه استاندارد است.
هیچ راهی وجود ندارد تا بتوانید فیلمی را به جز در غالب یک پروژه بسیار ساده روی خود گوشی کامل کنید و یقینا با این اپلیکیشن خبری به عنوان مثال از ویرایش ویدئوها یا ضبط فیلمهای تایملپس نیست و برای این کار باید به اپلیکیشن دیگری پناه ببرید.
بدون شک سادگی محیط اپلیکیشن قابل تحسین است ولی ممکن است برای افراد مبتدی زیاد جالب نباشد. این اپلیکیشن بسیار «حرفهای» نیست ولی یک حالت نیمه خودکار میتوانست به کاربران مبتدی در یادگیری بخشهای مختلف آن کمک کند.
چنین مواردی تعداد کاربران بالقوه این اپلیکیشن را محدود میکند چون برای افراد حرفهای به اندازه کافی توانمند نیست و برای افراد مبتدی که هنوز در حال یادگیری تنظیمات هستند ترسناک به نظر میرسد.
در حال حاضر این اپلیکیشن بیشتر شبیه به یک محصول ناقص است که سونی میتواند بخشی از مشکلات آن را با یک بهروزرسانی رفع کند، ولی تا آن موقع باید بگوییم اپلیکیشن Cinema Pro جزو قابلیتهای درخشان گوشی اکسپریا 1 سونی به شمار نمیرود.
منبع: gsmarena.com
خیلی جالبه که شرکت ها همچین همکاری هایی رو برای محصولات جدیدشون در نظر میگیرند. این ویژگی میتونه تحولی رو در ساخت دوربین های بعدی ایجاد کنه و حتی میتونیم انتظار داشته باشیم موبایل ها در زمینه فیلمبرداری هم به زودی به دوربین های فیلمبرداری حرفه ای نزدیک بشن