رزیدنت اویل ویلیج ادامهی موفق رزیدنت اویل ۷ است که نهتنها داستان آن را ادامه میدهد؛ بلکه مکانیکهایی را که برای اولین بار معرفی شده بودند بهبود بخشیده است. رزیدنت اویل ویلیج مانند قسمت قبل، به صورت اول شخص طراحی شده است که به خوبی جای خودش را در این مجموعه پیدا کرده است. رزیدنت اویل ۴ نه تنها استانداردهای تازهای را برای این مجموعهی محبوب معرفی کرد؛ بلکه همچنان بعد از ۱۶ سال میتوان رد پای آن را به نوعی در بازیهای مختلف در سبکهای متنوع مشاهده کرد. موفقیت چشمگیر رزیدنت اویل ۴ کپکام را با تصمیمهای سختی برای آینده روبهرو کرد و تا سالها هم نتوانست از زیر سایهی شاهکار شینجی میکامی بیرون بیاید.
سرآغاز رزیدنت اویل ویلیج
با معرفی رزیدنت اویل ۷ مشخص شد که کپکام دو مسیر متفاوت را قرار است دنبال کند؛ اول بازیسازی شمارههای قدیمی مجموعه مانند رزیدنت اویل۲ و دوم ادامهی خط اصلی در سبک اول شخص و یک روایت کاملا جدید که در ظاهر ربط چندانی به داستان اصلی ندارد. رزیدنت اویل۷ موفق شد بار دیگر این مجموعه را به ریشههای خودش بازگرداند و یک تجربهی بینظیر را از وحشتِ بقا رقم بزند. گرچه این موفقیت با بازیسازی رزیدنت اول۲ ادامه پیدا کرد اما همه منتظر قدم بعدی کپکام بودند. «رزیدنت اویل: دهکده» ادامهی مستقیم بازی قبل است و در کنار تولد ۲۵ سالگی مجموعه، بار دیگر همه را ذوقزده و راضی میکند.
دهکده رزیدنت اویل ویلیج
رزیدنت اویل ویلیج با ورود «ایتان» (Ethan)، شخصیت اصلی بازی قبل به یک دهکدهی مرموز آغاز میشود. ایتان و همسرش که از رزیدنت اویل۷ جان سالم به در بردهاند صاحب فرزندی شدهاند که از آنها دزدیده شده و حالا سر از این دهکده درآورده است. اما سوال اصلی این است که «کریس رِدفیلد» افسانهای چه ارتباطی با این موضوع دارد و چرا همسر ایتان را به قتل رسانده است. همان ابتدا متوجه شباهتهای فراوان بازی با ساعتهای ابتدایی لئون در رزیدنت اویل۴ و حالوهوای خاص آن میشوید. همهی شخصیتهایی که در مسیر ایتان قرار میگیرند از ترس گمنام و سایهی شومی سخن میگویند که دهکده را اسیر خود کردهاند. اما روایت اصلی زمانی آغاز میشود که ایتان وارد قصر بزرگ و ترسناکی میشود که «بانو دیمیترسک» در آن حضور دارد؛ شخصی که بیش از هر کسی ایتان را میشناسد و دستورهای «مادر میراندا» (Mother Miranda) را اجرا میکند. از اینجا بازی موش و گربه ایتان با بانو دیمیترسکِ بلند قامت و دختراناش آغاز میشود.
آنچه شما از رزیدنت اویل ویلیج خواستهاید
روند رزیدنت اویل ویلیج بر مبنای دو رویکردِ مبارزه با انواع سلاح و حل معماهای مختلف طراحی شده است و سازندگان در هر دو بخش کاملا موفق بودهاند. ایتان مانند بازی قبل به مجموعهای از سلاحهای مختلف دسترسی دارد که با کمک فروشندهی بازی میتواند آنها را ارتقا دهد. دهکده در بخش اکشن هم شباهت فراوانی به رزیدت اویل۴ و ضرباهنگ بالای آن دارد؛ اما همچنان موفق میشود تا استانداردهای وحشت بقا را هم در این مسیر مدیریت کند. طراحی متفاوت دشمنان نیز در این قسمت باعث شده است تا بیشتر از گذشته به واکنشها سریع نیاز داشته باشید و روی بخشهای مختلف محیط برای مبارزه حساب کنید. معماهای محیطی بازی نیز گرچه سخت نیستند اما به تنوع و هیجان بازی کمک زیادی میکنند؛ مخصوصا اینکه بسیاری از آیتمهای مخفی و جایزههای جذاب در مسیر مرحلهها به گشتوگذار و حل همین معماها بستگی دارند. ضرباهنگ اکشن بازی با نزدیک شدن به پایان داستان بیشتر میشود اما همچنان به ریشههای این مجموعه وفادار میماند.
پایان یک آغاز
رزیدنت اویل ویلیج بار دیگر نشان میدهد که میتوان الگوها و استاندارهای قدیمیتر را در قالب جدیدی ارایه کرد و همچنان موفق بود. گرچه بازی از تمام قسمتهای این مجموعه برای خلق یک تجربه هیجانانگیز کمک گرفته است اما موفق میشود هویت مستقل خود را هم حفظ کند. حالا همهی چشمها به بازسازی رزیدنت اویل۴ و مهمترین آزمون کپکام در سالهای اخیر دوخته شده است؛ آزمونی که اگر کپکام در آن موفق شود میتواند همچون گذشته تا سالها موفقیت و محبوبیت رزیدنت اویل را تضمین کند.