مراسم معرفی کارت گرافیک RX 6700 XT آغاز شد. انویدیا و طرفداران تیم قرمز نفس خود را در سینه نگه داشتند. در بخش سخت افزار، تیم سبز رقیب آینده را دید.
در بخش نرم افزار، نفس دوم انویدیا با لبخند همراه بود. فناوری سوپر رزولوشن تیم قرمز برای امسال به بازار نرسید. این فناوری با DLSS رقابت میکند.
فناوری DLSS با تغییر روند کار تعداد فریم و کیفیت بازی را افزایش میدهد. البته که سازندگان بازی باید با انویدیا همکاری داشته باشند.
هسته بازی باید از تیم سبز پشتیبانی کند. به هرحال پیچ و مهره باید جور باشد. DLSS و سوپر رزولوشن به یک هدف فکر میکنند اما تکنیکها تفاوت دارد.
اگر روکیدا را همراهی کنید، به شما میگوییم: سوپر رزولوشن چه زمانی به بازار میآید و چه انتظاری باید داشته باشیم.
1. فناوری سوپر رزولوشن چیست؟
اسم کامل آن فیدلیتی FX سوپر رزولوشن (FidelityFX Super Resolution) است. آن را به شکل FSR کوتاه میکنیم.
این فناوری در جواب به انویدیا دیپ لرنینگ سوپر سمپلینگ (Deep Learning Super Sampling) توسعه پیدا کرد. آن را به شکل DLSS میخوانیم.
چرا نام انگلیسی و کامل آن را برای شما نوشتیم؟ در زمان خرید بازی باید به این عبارتها توجه کنید. اگر کارت گرافیک شما انویدیا باشد، باید از DLSS و اگر AMD باشد از FSR پشتیبانی کند.
این اسم و رسمهای طولانی چه کاری انجام میدهند؟ موتور بازی، تصویر را با کیفیت 1080p ایجاد میکند. FSR جای خالی پیکسلها را پُر میکند تا به کیفیت 1440p برسیم.
با پشتیبانی از فناوری FSR بدون نیاز به ارتقای سخت افزار، کیفیت بالاتر را تجربه میکنید. البته که فناوری تیم قرمز به شکل رسمی معرفی نشده است.
تبدیل 1080p به 1440p یک مثال برای درک مساله بود. اگر تیم قرمز ضعیف عمل کرد، تقصیر ما نیست!
انویدیا از یادگیری ماشین برای افزایش کیفیت کمک میگیرد، AMD از چه راهی استفاده میکند؟ اسکات هرکلمن معاون بخش گرافیک تیم قرمز است. او گفت: ما برای افزایش تعداد فریم و کیفیت نیازی به یادگیری ماشین نداریم. AMD برای افزایش کیفیت تصویر روشهای مختلفی را به کار میگیرد.
بر خلاف تیم سبز، AMD انحصاری عمل نمیکند. DLSS به کارت گرافیکهای خانواده RTX محدود میشود. بازی باید با فناوری انویدیا همگام شده باشد.
در طرف دیگر، FSR از تیم قرمز با کارت گرافیکهای مختلف، حتی مدلهای تیم سبز همگام میشود. شاید تمرکز AMD روی کارت گرافیکهای رادئون 6000، ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن 5 باشد اما کاربران قدیمی خود را نا امید نخواهد کرد.
2. سوپر رزولوشن چطور کار میکند؟
برای افزایش کیفیت تصویر چند مسیر وجود دارد. برخی از آنها خطی و برخی دیگر غیر خطی هستند. خطی و غیر خطی را باید در معادلات ریاضی جست و جو کنید.
به عبارتی از تصاویر نمونه گرفته میشود و با معادلات ریاضی کیفیت تصویر بالا میرود. تیم قرمز در ادامه راه و روش انویدیا را زیر سوال برد و گفت: استفاده از یادگیری عمیق و یادگیری ماشین باعث از دست رفتن رنگها و جزئیات میشود.
در ادامه گفت: استفاده از شبکه عصبی هوش مصنوعی میتواند کیفیت تصویر را تار کند. راستش را بخواهید، عملکرد سوپر رزولوشن را به چشم ندیدهایم. شاید هدف تیم قرمز زیر سوال بردن رقیب باشد.
جزئیات برخی از اجسام در تصویر بازی به چشم میآید و از کنار برخی دیگر عبور میکنیم. برای مثال: شخصیت اصلی بازی بیشترین توجه را به خود جلب میکند. از طرفی شما به گل و گیاه اطراف دقت نمیکنید.
کیفیت گل و گیاه و محیط اطراف با روشهای سادهتر افزایش مییابد و شخصیت اصلی پیچیدگیهای زیادی دارد. روش مورد استفاده برای شخصیت اصلی سخت افزار بیشتری هم مصرف میکند.
حالا روش ترکیبی تیم قرمز را میشناسید. مرحله بعد عمومی بودن سوپر رزولوشن است. فناوری سوپر رزولوشن به رایانه و کنسولهای بازی محدود نمیشود.
تلویزیون، محصولاتی مانند اپل تیوی، تلفن همراه و تبلتها آن را به همراه میآورند. به عبارتی فناوری به اندازه توانایی هر دستگاه کیفیت را افزایش میدهد، مانند DLSS به سخت افزار وابسته نیست.
3. آقای مدعی چه زمانی به بازار میرسد؟
برخی شایعات در مورد انتهای سال 2021 صحبت میکنند. به نظر میرسد که برای این فناوری باید تا سال 2022 صبر کنیم. آیا آخرین فناوری این شرکت همزمان برای کنسولهای نسل جدید و رایانه منتشر خواهد شد؟
هرکلمن گفت: رایانهها برای ما اولویت دارند. معرفی نسل اول فناوری DLSS را به یاد دارید؟ نا امید کننده بود. با توجه به آن سابقه، صبر بهترین کار است.
هیچ کدام از شایعات جزئیات کافی را به همراه ندارند. یعنی تا زمان معرفی فاصله زیادی داریم. شایعاتی از معرفی آن در ژوئن به گوش میرسد اما اعتماد نمیکنیم.
همین امروز هم تیم قرمز شما را با بازیهای سنگین تنها نمیگذارد. فناوری کنتراست آداپتیو شارپنینگ یا CAS برای بالا بردن کیفیت تصویر تلاش میکند.
عملکرد آن به اندازه DLSS قابل توجه نیست اما در سیستم عاملهای مختلف با سخت افزار مختلف در دسترس کاربران قرار میگیرد.
4. چه بازیهایی از سوپر رزولوشن پشتیبانی میکنند؟
AMD اطلاعات زیادی در مورد آن منتشر نکرده است. شاید استراتژی تبلیغاتی این شرکت گوش به زنگ نگه داشتن ما باشد، نمیدانیم.
قطعا موارد مورد نیاز از فناوری سوپر رزولوشن در دسترس سازندگان بازیها قرار دارد. استودیوهای بزرگ مانند سیدی پراجکت رد و گرباکس با تیم قرمز همکاری میکنند.
بیشتر از 40 بازی به همراه پشتیبانی از ویژگیهای افزایش کیفیت تصویر (فیدلیتی FX) تیم قرمز به بازار معرفی شدند. بیشتر این 40 بازی یکی از ویژگیهای فیدلیتی FX را به همراه دارند.
تنها برخی از بازیهای روز چند ویژگی افزایش کیفیت تصویر را پشتیبانی میکنند. امیدواریم دست پُر به بازار بیاید.
DLSS به قتل میرسد؟
تا این لحظه انویدیا دست بالا را دارد. اولین شرکتی که ردیابی اشعه را به بازار آورد و اولین شرکتی که با ویژگی نرم افزاری شرایط بازی را بهبود میبخشد.
توجه کنید که ما در این مقاله در مورد DLSS نسخه امروز صحبت کردیم. فناوری FSR از تیم قرمز تا سال آینده به بازار میرسد.
تا سال آینده پای نسخه دوم DLSS به زمین بازی، باز خواهد شد. بر اساس ادعای انویدیا تمام موارد تا 4 برابر بهتر میشود.
انتظار مقابله AMD با نسل دوم DLSS دور از انتظار خواهد بود. تیم سبز برای تبدیل کیفیت 1440p به 4K تلاش میکند. همچنان دو کنسول ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن 5 از سخت افزار AMD استفاده میکنند.
در نتیجه فناوری سوپر رزولوشن را در کنسولها خواهیم دید. شاید پلی استیشن یا ایکس باکس امروز قدرت زیادی داشته باشند اما در سالهای آینده وضعیت تغییر میکند.
DLSS تنها برای رایانه در دسترس خواهد بود و بعید میدانیم این مساله تغییر کند. اگر دو فناوری FSR و DLSS از نظر عملکرد برابر باشند، قطعا AMD دست بالا را میگیرد.
چرا که FSR در میان سیستم عاملهای بیشتری استفاده خواهد شد. پیشنهاد میکنیم مقاله ردیابی اشعه را مطالعه کنید.
ردیابی اشعه در لحظه به توان پردازش زیادی نیاز دارد. در نتیجه وجود یک فناوری مانند DLSS برای جبران توان از دست رفته ضروری است.
امروز که این مقاله را میخوانید، خانواده رادئون 6000 پشت سر خانواده RTX حرکت میکنند. اگر FSR به خوبی DLSS عمل کند، رادئون دیگر پشت سر انویدیا نخواهد بود.
شما در مورد ویژگیهای جدید نرم افزاری چطور فکر میکنید؟
منبع: digitaltrends.com