استودیوی مجازی در برابر پرده سبز رنگ!
از زمان شروع ساخت فیلم، نیاز به ساخت یک دنیای چشم نواز در جلوی دوربینها وجود داشته است. اولین تکنیکها از تئاتر قرض گرفته شد: پردههای نقاشی شده و پس زمینههای چوبی و دو بعدی.
پس از آن ما دنیاها را بر روی شیشه نقاشی کردیم. برای اینکه ترکیبی از دنیای واقعی و ساختگی ایجاد کنیم. از همان زمان هنرمندان بر روی پرده پشت سر بازیگران کار میکردند. این روزها، بازیگران واقعی را در دنیای دیجیتال که تنها در کامپیوترها وجود دارد رها میکنیم.
ما گذشته و حال را مخلوط کردهایم: پس زمینههای دیجیتال در استودیوهای مجازی میتوانند به پس زمینه سبز و مشکلات بی شمار آن پایان دهند. اولین فیلم کاملا مجازی در دفتر روزنامه آکسفورد انگلستان فیلم برداری شد.
جیسون کینگسلی، مجری شبکه تاریخ مدرن است. این شبکه یک کانال یوتوب با کلیپهای مستند کوتاه است. این کلیپها تاریخ قرون وسطا را توضیح میدهند.
جیسون کینگسلی به عنوان بنیانگذار و مدیرعامل شرکت ریبلیون دِوِلُپمنتز در حال کار است. با این حال ریبلیون تنها بازی نمیسازد. این غول کمیک 2000AD را در اختیار دارد. جاج دِرد و راف تروپر از عنوانهای مشهور کمیکها هستند.
همچنین این شرکت آبادون و سولاریس را به عنوان ناشر در کنار خود دارد. اکنون ریبلیون در حال ساخت استودیوی خود میباشد. این استودیو برای ساخت مجموعههای تلویزیونی و فیلمهایی بر اساس کمیکها ساخته میشود.
پرسیوال یک فیلم کوتاه است، که برای اولین بار در کانال یوتوب کینگزلی پخش شد. این کار بلند پروازیهای استودیو ریبلیون را افشا میکند.
در کلیپ 5 دقیقهای، یک شوالیه زخم خورده را نشان میدهد. این شوالیه در اعماق جنگل نزدیک به مرگ است. پادشاه آرتور نیز در حال مرگ است و جام مقدس گم شده. شوالیه تیتولار با دخالت نیرویی ناشناخته شکست خورده و غرق در خون است. ناگهان زمان سرعت میگیرد، زخمها بهبود مییابند و او را به ویرانههای یک کلیسا منتقل میکند. جایی که ماموریت یک جست و جو به او وحی میشود.
شرکت ریبلیون میگوید: این اولین فیلم کاملا مجازی در جهان است. تمام کارهای تولید فیلم در بین نمایشگرهای بزرگ انجام شده است. این نمایشگرها به موتور بازی سازی با نام آنریِل انجین متصل میشوند. در این سیستم محیطهای مجازی و صحنههای فیلم شکل میگیرند.
یعنی پردههای نقاشی شده و نقاشیهای مات گذشته با تلویزیونهای LED جایگزین شدهاند. برای کسانی که مدتها در صنعت فیلم سازی بودهاند جالب است که همه تصاویر از یک موتور بازی سازی خارج میشوند.
ممکن است قبلا در مورد این تکنیک شنیده باشید. اولین نمونهی برجسته استفاده از این تکنولوژی، ماندالورین از شرکت دیزنی بوده است. اکثر صحنههای این فیلم در این استودیو ضبط شده است. فیلم برداری در یک استودیو به شکل نعل اسب با دیوارهایی از نمایشگرهای LED انجام شد.
جنگ ستارگان برای مدتها سبب ارتقای استانداردهای هنر فیلم سازی شده است. فیلمهای ضبط شده بین سالهای 1997 تا 2003، به فیلم برداری روی صفحات سبز و آبی علاقه نشان دادند. در این فرآیند بازیگران در مقابل پردههای آبی یا سبز ایستادهاند که به نام کروما-کی معروف است.
بعد از فیلم جنگ ستارگان کروما-کی برای فیلمهایی با بودجه کم نیز استفاده شد. اواسط دهه جدید فیلمهایی را دیدهایم که تقریبا به شکل کامل از این تکنیک استفاده میکردند، از جمله فیلم سین سیتی، ورد آف تومارو، اسکای کپتان.
این روزها، صفحه سبز در همه جا وجود دارد، به عنوان مثال: نبرد نیویورک از سری فیلمهای انتقام جویان، اکثرا در مکزیک و یک استودیو با صفحه سبز فیلم برداری شد. سپس با ارتشی از هنرمندان گرافیک کامپیوتری پس زمینه فیلم شکل گرفت.
استودیوهای مجازی میتوانند تفاوتهای زیادی در ساخت فیلم ایجاد کنند. پس زمینه و محیط فیلم از ابتدا در فیلم برداری حضور دارد. در نتیجه نیازی به اضافه کردن آنها پس از فیلم برداری نیست.
این مساله به بازیگران امکان اجرای بهتری را میدهد. اجرا در یک فضای کاملا سبز میتواند افراد را به اشتباه بیاندازد و نتوانند به خوبی بازی کنند. فیلم برداری بسیار آسانتر و ارزانتر خواهد بود. نیازی به اعزام کارکنان به جنگلها و بیابانهای سراسر دنیا نخواهد بود. فیلمهایی با بودجه زیاد مانند ماندالورین هم به سختی از پس آن برمیآیند.
هی سان، رییس بخش جلوههای بصری شرکت ریبلیون است. او پیش از این در فیلمهای شیرشاه، مَلِفیسِنت: میسترس آف اِویل و ماندالورین کار کرده است. او میخواست که جلوههای ویژه را با نمایشگرهای LED امتحان کند.
جیسون کینگزلی گفت: بیایید یک فیلم بسازیم! در کمتر از سه هفته، فیلم برداری آزمایشی به عنوان یک تست از استودیوی مجازی انجام شد. کارایی استودیوی مجازی در سخت ترین شرایط مورد بررسی قرار گرفت. باید بدانید که در همه گیری کویید 19 تنها به کارکنان اصلی خود دسترسی داشتند.
ایبِن بالتر فیلمبردار فیلمهای پشت خیابان پنجم، آیبوی و دِ فید است. او برای فیلم برداری و نورپردازی فیلم پرسیوال به محل فیلم برداری آمده است. بولتر توضیح داد: این فیلم برای نشان دادن تواناییهای یک استودیوی مجازی ساخته میشود. اولین ویژگی برتر استودیوی مجازی نور پردازی بهتر است.
بولتر گفت: جیسون زره را پوشید، اگر هنوز از صفحه آبی یا سبز استفاده میکردیم، بازتاب رنگ صفحه بر روی زره مشاهده میشد. حذف بازتاب از صفحات آبی یا سبز پس از فیلم برداری کار بسیار سختی میباشد.
صفحه سبز برای فیلم برداری بسیار دست و پا گیر است. بولتر گفت: لنزهای آنامورفیک برای فیلم برداری به سبک قدیمی میباشند. ما به استفاده از آنها علاقه داریم چرا که حس قدیمی بودن را برای ما ایجاد میکنند. به عنوان نمونهای از کار عالی این لنزها، فیلم مایکل منز هیت (1995) را معرفی کرد. این فیلم پر از زیباییهای این لنز میباشد.
بولتر افزود: گروه جلوههای بصری از لنزهای آنامورفیک متنفر است. این گروه باید تاثیر لنزهای آنافورمیک را به شکل مصنوعی ایجاد کند. در نتیجه عکسها به دلیل افکت گذاری زیاد واقعی به نظر نمیرسند.
پرسیوال با یک لنز آنامورفیک فیلم برداری میشود. همه چیز در پس زمینه وجود دارد و نیازی به اضافه کردن آنها پس از فیلم برداری نیست. این رویه بسیار ارزانتر و راحتتر از صفحهی سبز است.
بولتر اضافه کرد: اگر فیلم پرسیوال را در محل و خارج از استودیوی مجازی فیلم برداری میکردیم، بسیار زمان بر میشد. من در یک جنگل مهتابی بودم، ما باید از ساعت 9 شب تا 7 صبح فیلم برداری میکردیم که وحشتناک است. جنگل مهتابی به خاطر اضافه کردن نور و ساختگی بودن آن جذاب است.
جنگل در شب کاملا تاریک است و چیزی به نام جنگل مهتابی وجود ندارد. ما چراغ های بزرگی را بر روی جرثقیلها نصب میکنیم. این چراغها جنگل مهتابی را میسازند.اگر در روز فیلم برداری نیاز به تنظیم چراغها داشته باشیم، پایین آوردن جرثقیل و حرکت دادن آن بسیار زمانگیر خواهد بود.
در پرسیوال، روز و شبها ساختگی میباشد. پس از قرار دادن نمایشگر در سقف استودیو، گروه توانست یک ماه ساختگی را نمایش دهد. این ماه مانند ماه واقعی در آسمان جا به جا میشود. اما بینندگان میگویند که جنگل مهتابی واقعیتر به نظر میرسد.
با این حال، در عرض چند دقیقه، بولتر یک ماه جدید خلق کرد تا واقعی تر باشد. در مقایسه با دنیای واقعی، تغییرات به سرعت انجام میشود.
فیلمهای سنتی با بودجههای کلان نیاز به کلیپهای خامی دارند که درک بهتری از روند ساخت فیلم ایجاد کند. ایجاد و تکمیل جلوههای بصری تا مدتها پس از پایان فیلم برداری طول میکشد. بنابراین کلیپها در فهم نتیجه فیلم کمک میکنند. سان گفت: با یک استودیوی مجازی، تمام جلوههای بصری در حین فیلمبرداری انجام میشود.
به جای استخدام طراحان گرافیکی، محیط فیلم پرسیوال تنها در دو هفته و توسط سه هنرمند در موتور بازی سازی آنریل ایجاد شد. سان گفت: تولید محصولات مجازی در لحظه است، در لحظه آماده میشود و میتوان آن را تغییر داد.
در این رویه تولید فیلم، به راحتی میتوان صحنه را تغییر داد. حتی در آخرین لحظات فیلم برداری میتوانستیم تغییراتی را در مجموعه ایجاد کنیم. در مقایسه با فیلم های سنتی، این یک خدمات لوکس به حساب میآمد.
این روش فیلم برداری بسیار ارزان تر از سفر به مکانهای مناسب است. بولتر یک صحنه کوتاهی از صحبت دو نفر در غروب آفتاب را پیشنهاد کرد. فیلم برداری این صحنه سه هفته زمان خواهد برد. شما باید به مراکش سفر کنید و به یک سحرا بروید. شما در طی یک روز تنها 15 دقیقه برای فیلم برداری زمان دارید.
برای مقایسه: بولتر میتوانست خودش را به مراکش برساند و از غروب آفتاب برای پس زمینه، فیلم برداری کند. این صحنه را میتوان بارها و بارها در صفحههای استودیوی مجازی پخش کرد. آن سکانس در کنار صرفه جوییهای مالی در یک روز ضبط خواهد شد.
این بخش برای سرمایه گذاران صنعت فیلم جذاب است. مانند اورلاندو پدرگوسا، او مدیر ارشد تولید در Film.io است. این شرکت در پروژههای سینما و تلویزیون سرمایه گذاری میکند. گفت: صفحههای LED میتوانند نزدیک به 99 درصد از هزینههای طراحی و ساخت دکور را کاهش دهند.
با ایجاد پس زمینه توسط نمایشگرها در حدود 70 درصد از هزینهها صرفه جویی میشود. مواردی مثل حمل و نقل، ساخت و ساز، هزینه سکونت در هتل و هزینه گروه و بازیگران کاهش مییابد. در شرایط واقعی این تکنولوژی 1.5 میلیون یورو (1.7 میلیون دلار) را صرفه جویی میکند.
با توجه به تاثیری که همه گیری کرونا بر روی سینما داشته، ارزان تر بودن بهتر است. بسیاری از زنجرههای تولید در ماههای آینده تعطیل خواهند شد.
بولتر معتقد است: استودیوی مجازی کارهای سخت ما را به سادگی انجام میدهد. اما باید گفت که استودیوی مجازی محدودیتهای فیزیکی زیادی دارد.
بولتر گفت: شما سقف را گرفتی، کف را هم گرفتهای و آن چیزها با دیوار یکدست نمیشوند.
عکسبرداری از چشم اندازهای افقی بسیار عالی انجام میشود. اما نمیتوانید به بالا و پایین حرکت کنید، افراد تیزبین خطاهای شما را میبینند.
بولتر گفت: سقف مخصوص روشایی است. مگر اینکه بخواهید یک فیلم برداری غیرعادی انجام دهید. مثل زمانی که بینی کسی را با دوربین دنبال میکنید. این کار با استفاده از حرکات دوربین مجازی در داخل کامپیوتر امکان پذیر است.
بولتر گفت: پس زمینه میتواند مانند یک نوار نقاله جا به جا شود. تا زمانی که هیچ گونه وسایل و منظرهای به شکل واقعی در استودیو وجود نداشته باشد.
این فناوری برای تمام فیلمها پاسخ گو نیست. نباید در هر نوع فیلم انتظار موفقیت داشته باشید. بولتر میگوید: شرایط امروز با کیفیت 720p برای چشم غیرمسلح جذاب است، اما به قدر کافی خوب نیست.
هدف پرسیوال ایجاد صحنههای تماما واقعی نیست. اما شما فکر نمیکنید که این مجموعه در جلوی یک سری تلویزیون فیلم برداری شده باشد، مگر اینکه از قبل آن را بدانید.
فیلمهای پیش نمایش این شرکت را دیدهام، بسیار واقعی به نظر میرسیدند. سکانس موتور سواری در مرکز لندن باورنکردی بود.
یک یا دوسال فرصت نیاز است تا این فناوری به قدر کافی رشد کند و برای هر تعداد از فیلمها و مجوعههای تلویزیونی به ابزاری مناسب تبدیل شود.
به احتمال زیاد ریبلیون میخواهد از استودیوهای مجازی به عنوان بهترین راه برای ساخت امپراتوری خود استفاده کند. سال 2018 اعلام کرد که در حال کار با دانکن جونز (مون، وارکرفت، میوت) در فیلم راف تروپر است.
پروژه طولانی جاج دِرد: مگا سیتی وان، آینده این شرکت است. ساخت یک مجموعه تلویزیونی در این ابعاد با صفحه سبز یا آبی هزیههای زیادی دارد. اما شاید این فناوری پروژههایی از این شکل را ارزان تر و مقرون به صرفه کند.
منبع: engadget.com