پس از گذشت سالهای زیاد از ساخت بازی و انجام آن، این کار در ایران به یک شغل پر درآمد تبدیل شده است.
بازیها معمولا قسمت عمده درآمد خود را در همان ابتدای ساخت و انتشار خود کسب میکنند. پس از گذشت زمان، روند کسب درآمد از آنها قطع و بازیهای جدید جایگزین آنها میشود. بازیهای ایرانی نیز از این امر مستثنی نیستند و این را از آمار دقیقی که کافه بازار از بازیها ارائه داده است بهتر متوجه میشویم.
بر اساس آخرین آماری که کافه بازار پس از پایان هر فصل منتشر میکند، اطلاعات دانلود و خرید بازیهای ایرانی در سال گذشته به شرح زیر است:
۱۸ هزار بازی فعال، ۶۷۰ میلیون دانلود و بهروزرسانی، ۸۳ میلیون نصب فعال، یک میلیون خرید بازی، ۶ میلیون خرید از بازی، ۷۷۰۰ فروشنده بازی این آمار نشان میدهد که در مجموع ۶۹ میلیارد تومان درآمد خالص از صنعت بازیسازی ایرانی کسب شده است. طبق این آمار، بازیها معمولا در شش ماه اول تولیدشان چیزی حدود ۵۳ درصد از کل درآمدشان را کسب میکنند
طول عمر بازیها و مقدار درآمدی که از آنها کسب میشود، بستگی به نوع آنها دارد. بر اساس اطلاعات کافه بازار و مشاهده درصد دانلود و نصب، بازیهای ایرانی از آذر ماه سال گذشته تا پایان سال رشد زیادی داشتند. بر این اساس، سهم بازیهای معمایی، امتیازی و بازیهای حوزه کلمات بیشتر بوده است و بازیهای اکشن، استراتژی و خانوادگی رشد کمتری داشتند.
در شش ماه اول از انتشار بازیها، دستههای مختلف نرخ رشد مرکب بین منفی ۹ تا مثبت ۱۹ درصد را تجربه میکنند. طبق این اصل ۱۵درصد بازیها فقط تا شش ماه اول و ۸۰ درصد از آنها تا سال چهارم بعد از انتشار فعال هستند و کسب درآمد دارند.