فناوری تمام تلاش خود را انجام میدهد تا سخت، آسان شود. امروز در مورد انویدیا و DLSS صحبت میکنیم. یک فناوری که اوج کیفیت را بدون سخت افزار گران قیمت به شما تقدیم میکند.
هر فریم برای نمایش پردازش میشود. پردازش هر فریم در کیفیت بالا به قدرت زیادی نیاز دارد. در این مقاله با DRS و دشوار بودن پردازش کیفیت بالا آشنا میشوید.
فناوری DLSS انویدیا بازی را تغییر میدهد. ابتدا تصاویر با کیفیت پایین پردازش شده و سپس کیفیت آن افزایش پیدا میکند. روند امروز انویدیا در سالهای نه چندان دور، یک رویا بود.
نتیجه کار فناوری DLSS با پردازش تصاویر در کیفیت اصلی تفاوت ندارد. حداقل با چشم غیر مسلح نمیتوانیم تفاوت را تشخیص دهیم. فناوری رقیب انویدیا، از تیم قرمز است.
آن را با نام فیدلیتیFX سوپر رزولوشن (FSR) میشناسیم. تفاوت آن دو فناوری چیست؟ کدام یک بهتر است؟
یک هدف، دو راه متفاوت
اولین و مهمترین نکته هدف برابر هر دو شرکت و هر دو فناوری است. آنها تلاش میکنند تا نرخ فریم در کنار کیفیت افزایش پیدا کند. تصویر با کیفیت کم پردازش شده و در انتهای کار افزایش پیدا میکند.
فناوری DLSS در سال 2019 معرفی شد. فناوری تیم سبز برای انجام کار از هستههای تنسور استفاده میکند. سخت افزاری که در کارت گرافیکهای خانواده RTX وجود دارد.
هستههای تنسور پردازش هوش مصنوعی را هم به عهده دارند. پردازش تصاویر در کیفیت کمتر، تعداد فریم را افزایش میدهد. کیفیت پردازش به روش انویدیا حتی میتواند تا 4K افزایش پیدا کند.
شما با تصاویر جعلی رو به رو نمیشوید. تشخیص تفاوت حالت روشن یا خاموش فناوری غیر قابل ممکن است. البته که نسخههای اول آن مشکلات زیادی داشت.
فناوری DLSS دوست قطعات ارزان قیمت است. با پرداخت مبلغ نه چندان زیاد، تعداد فریم بیشتر دریافت میکنید. البته که تنها در کارت گرافیکهای RTX2000 و RTX3000 وجود دارد.
باید توجه کنیم که هستههای تنسور نسل به نسل پیشرفت قابل توجهی را تجربه میکنند. نسل گذشته هر مقدار هم که بهینه باشد، به گرد پای آینده نمیرسد.
فناوری فیدلیتیFX
AMD بازی را از سال 2021 شروع کرد. فناوری فیدلیتیFX حدود دو سال پس از انویدیا عرضه شد. درست مانند راه و روش انویدیا بدون کاهش کیفیت، تعداد فریم را افزایش میدهد.
یک نکته مهم وجود دارد: فناوری فیدلیتیFX نیاز به سخت افزار ندارد. تمام روند به شکل نرم افزار دنبال میشود. ردپای هوش مصنوعی دیده نمیشود.
ما آخرین کارت گرافیکهای AMD را بررسی کردهایم. هیچ اثری از هستههای مشابه تنسور وجود ندارد. در نتیجه FSR از روند الگوریتم فضایی برای ارتقای کیفیت استفاده میکند.
فیدلیتیFX یک فناوری متن باز حساب میشود. هر کسی میتواند آن را به کار بگیرد. شاید هم به بهبود آن فکر کند. بر خلاف انویدیا، به آخرین نسل کارت گرافیک محدود نمیشود.
فناوری AMD با کارت گرافیکهای قدیمی خود و حتی انویدیا کار میکند.
کدام فناوری بهتر است؟
یک جواب کوتاه میخواهید؟ فناوری DLSS عملکرد بهتری دارد. مهندسان انویدیا، محصول خود را دقیقتر از FSR طراحی کردهاند. آیا نسخه تیم قرمز میتواند به خوبی انویدیا عمل کند؟ نتیجه شما را شگفت زده میکند.
کیفیت تصویر و تعداد فریم هر دو روند شباهت زیادی به یکدیگر دارد. DLSS به طور کلی رتبه بهتری کسب میکند اما فیدلیتیFX شما را نا امید نخواهد کرد.
تنها در حالتی تفاوت کیفیت را درک میکنید که روی تصویر بزرگنمایی انجام شود. همچنین اگر در اوج کیفیت، نسخه طبیعی و نسخه پردازش شده را کنار هم قرار دهیم، تفاوتها کمی قابل تشخیص خواهد بود.
از کدام استفاده کنیم؟
استفاده از فناوری به سخت افزار شما ارتباط دارد. اگر از کارت گرافیکهای RTX استفاده میکنید، قطعا DLSS بهتر است. برای سخت افزار قدیمیتر یا محصولات AMD قطعا FSR را پیشنهاد میکنیم. البته که راه دیگری وجود ندارد.
FSR شاید توان انویدیا را نداشته باشد اما تعداد فریم نهایی رایانه شما را افزایش میدهد.
2 فناوری برای کاربران مختلف
حتی اگر نسخه انویدیا بهتری باشد، اختصاصی است. آن را تنها با چند کارت گرافیک میتوانیم استفاده کنیم. نسخه AMD در دسترس تمام کاربران قرار دارد.
منبع: makeuseof.com