نسخه مخصوص پلی استیشن کال آف دیوتی: ونگارد هفته پیش منتشر شد و حالا گیمرها به انواع سلاح، نقشهها و حالتهای مختلف این بازی دسترسی دارند. در این مطلب به بررسی نقاط مثبت و منفی این بازی میپردازیم.
همچنان از نظر قابلیت دید، مشکلاتی مشاهده میشود
در نسخه بتای مالتی پلیر ونگارد، مشخص شد که اسلجهمر گیمز بعضی از وعدههای خودش مبنی بر ارتقای قابلیت دید بازی را محقق کرده است. یکی از ایرادات اصلی وارد شده به بازی، جلوه تصویری تیرهای بود که هنگام آسیب دیدن پلیر ایجاد میشدند. این جلوه برای نسخه بتا به طور چشمگیری کاهش یافت و حالا این صفحه تاریک در لحظات مهم و حساس مانع کار گیمرها نمیشود.
متأسفانه ونگارد همچنان با مشکلاتی از نظر قابلیت دید روبروست که در نقشههای 6v6 نسخه بتا بیشتر مشاهده میشوند. در این صحنهها به نظر میرسد که پلیرها با پس زمینه ترکیب شده اند و حتی در فواصل نزدیک تا متوسط هم پلیرها در درها و پنجرهها محو میشوند. در مجموع در اکثر قسمتهای بازی قابلیت دید خوبی وجود دارد اما در بعضی از نقاط پلیر کاملاً گم میشود.
بیشترین مشکلات قابلیت دید در نقشه برفی Red Star مشاهده میشود. در این نقشه یک مه زمستانی وجود دارد که بر قابلیت دید کاربر تأثیر زیادی دارد. خیلی از پلیرهای PS4 از نداشتن قابلیت دید در Red Star شکایت کردند و شرایط در PS5 هم چندان بهتر نشد.
یک جلوه تصویری بسیار شدید هم وجود دارد که هنگام کار با سلاحهای سبک و تهاجمی مشاهده میشود. در این حالت یک دود و محو شدگی شدید تصویر اطراف خط دید را پر میکند. امیدواریم که این مشکل هم قبل از انتشار نسخه نهایی رفع شود.
اسلجهمر گیمز در توئیتر به انتقادات کاربران پاسخ داده و اعلام کرده که منتظر دریافت انتقادات و پیشنهادات آنها درباره مشکلات مربوط به صدا و قابلیت دید بازی است.
گامها و کیفیت صدا
مشخص نیست که صدای گامها هنگام انتشار نسخه نهایی بازی به همین صورت باقی میماند یا خیر اما در حال حاضر صدای گامها بسیار آهسته است. معمولاً همه از این مسئله رضایت ندارند اما برای ونگارد، احتمالاً آرام بودن گامها مسئله خوبی است چون این نسخه از کال آف دیوتی قابلیت Dead Silence برای بی صدا کردن قدمها را ندارد. یکی از ایرادهای مطرح شده به نسخه 2019 این بازی، عدم وجود قابلیت Dead Silence بود به ویژه با توجه به اینکه صدای گامها در این بازی کاملاً بلند است. مثل نسخه جنگاوری نوین در اینجا هم Dead Silence با یک آپگرید Field قابل استفاده خواهد بود که با استفاده از آن برای یک مدت کوتاه صدای گامهای بازیکن آهسته میشود. این یعنی خود پلیر میتواند انتخاب کند که برای مدتی کوتاه مثل نینجا حرکت کند اما با توجه به اینکه صدای قدمها در این نسخه کم است، بعید است که پلیرها خیلی به این آپگرید نیاز پیدا کنند.
در رابطه با منسجم نبودن صدا هم شکایتهای مختلفی وجود دارد. گاهی اوقات صدای گامها نرم اما قابل شنیدن بود و گاهی به نظر میرسد که اصلاً هیچ صدایی وجود ندارد. صدای بازی هم در مجموع کمی حالت خفه دارد.
درها و محیطهای قابل تخریب
وقتی قابلیت تخریب محیط برای اولین بار در ونگارد معرفی شد، مشخص نبود که این قابلیت برای کال آف دیوتی چطور کار میکند. چنین قابلیتی برای بازیهایی مثل بتلفیلد و رینبو سیکس: سیج مفید است اما با توجه به سبک آرکید گونه کال آف دیوتی مناسب بودن آن برای این بازی جای تردید داشت. با این وجود پس از دسترسی به نسخه بتا، میتوانیم به این قابلیت رأی مثبت بدهیم.
این محیطهای قابل تخریب در نقشههای منتشر شده در آخر هفته هم وجود داشتند اما از نظر پوشش آیتمهای قابل تخریب، این بازی کاملاً در سطح متوسط قرار دارد. در این بازی امکان فرو ریختن یک دیوار کامل یا نیمی از یک ساختمان مثل بازیهای بتلفیلد وجود ندارد. فقط بعضی قسمتهای پنجرهها و دیوارها به صورت کاملاً واضح و مشخص پوشانده شده که پلیرها میتوانند به آنها تیراندازی کنند یا ضربه بزنند تا مسیرها یا خط دیدهای تازهای برایشان باز شود. مشخص نیست که انجام این کار برای کال آف دیوتی در سطح حرفهای یا آماتور چقدر سخت باشد اما احتمالاً تأثیر چشمگیری برای پلیرهای معمولی کال آف دیوتی ندارد. با این حال ضربه زدن به این دیوارها و فرو ریختن آنها حس لذت بخشی ایجاد میکند.
نقشهها
علاوه بر نقشههای Champion Hill، در نسخه بتا سه نقشه 6v6 استاندارد وجود دارد:
- Hotel Royal که در هتل بزرگ پاریس با نبردهای داخلی و خارجی رخ میدهد.
- Red Star یک نقشه برفی با دید ضعیف که در یک میدان شهری حین نبرد استالینگراد رخ میدهد.
- Gavuta نقشهای در جزیره Gavutu ژاپن که آّب و هوای طوفانی دارد.
از نظر من نقشه Hotel Royal به شدت لذت بخش بود. طراحی این نقشه با حس و حال کال آف دیوتی سنتی تناسب زیادی داشت و در آن انواع نبردهای نزدیک در محیط داخلی رخ میدهد و بیشتر شلوغی و اتفاقات خاص بازی هم مربوط به همین فضاها است. یک مسیر بیرونی هم در هر سمت از هتل وجود دارد که بعضی از نبردها در آن رخ میدهد. درپشت بام این هتل هم فضای زیادی برای نبرد و درگیری وجود دارد. بدون شک Hotel Royal بین همه نقشههای بتا بهترین نورپردازی و دید را دارد.
Gavutu هم نقشه خیلی خوبی دارد و بازی در آن لذت بخش است اما این نقشه هم یکسری از همان مشکلات دید را دارد. هر چند دیدن صحنه به اندازه نقشه Red Star سخت نیست. جلوههای طوفان و باران در Gavuta به اندازه آب و هوای زمستانی نقشه Red Star بد نیستند اما این ویژگی باعث جذابیت چندان این نقشه نمیشود. قرار است کال آف دیوتی ونگارد با 16 نقشه چند نفره راه اندازی شود که امیدواریم خیلی از آنها این مشکلات مربوط به آب و هوا و دید را نداشته باشند و حس و حال اکثرشان شبیه به نقشه Hotel Royal باشد.
در رابطه با محل زنده شدن هم در نقشههای 6v6 یکسری مشکل مشاهده میشد به خصوص در Hotel Royal. در تجربهای که من داشتم چندین بار با تیم حریف زنده شدم اما اعضای تیم در جبهه مقابل زنده میشدند. البته چنین مشکلاتی در نسخههای بتا زیاد مشاهده میشوند و احتمال اینکه خیلی زود رفع شوند، زیاد است.
مودهای بازی
علاوه بر حالت Champion Hill دو یا سه نفره در نسخه آلفا، در نسخه بتا هم بعضی از مودهای همیشگی کال آف دیوتی مثل Team Deathmatch، Domination و Kill Confirmed وجود دارد.
نسخه بتای ونگارد یک حالت بازی دیگر به اسم Patrol هم دارد. این حالت یک منطقه جمع آوری امتیاز با حرکات نسبتاً ثابت دارد. در این حالت اعضای تیم با دنبال کردن و حرکت در محدودهای از نقشه که امتیاز Patrol دارد، برای تیم خودشان امتیاز جمع میکنند. در مجموع این حالت جذابیت زیادی دارد به خصوص با توجه به فشاری که روی تیم کاری ایجاد کرده و به سبک بازی کلاسیک Hardpoint چاشنی جدیدی اضافه میکند. باید منتظر ماند و دید که این حالت روی سایر نقشهها چطور اجرا میشود.
Kill Confirmed بزرگترین عامل ناامیدی امسال ما از کال آف دیوتی بود چون به هیچ وجه با سبک خاص امتیازدهی killstreak همخوانی ندارد. این حالت یکی از مودهای کال آف دیوتی کلاسیک است که در آن پلیرها باید پلاکهای دشمنان را جمع آوری کنند تا امتیاز بگیرند. پلیرها هنگام مردن این پلاکها را روی زمین پرت میکنند در نتیجه تأیید کردن کشتهها با جمع آوری پلاکهای دشمن ضروری است اما از طرفی لازم است پلاکهای هم تیمیها هم جمع آوری شوند تا امتیاز آنها به دشمن تعلق نگیرد. به شخصه تصور نمیکنم که حالت Kill Confirmed برای بازی کال آف دیوتی با سیستم killstreak به جای scorestreaks ضروری باشد. احتمالاً چون این نسخه بتا است پلیرها این پلاکها را نادیده میگرفتند اما این مسئله برای نسخه جنگاوری نوین هم وجود داشت. معمولاً مسابقات بیشتر به زمان ارتباط دارند تا امتیاز. چنین حالتی بیشتر برای سیستم امتیازی جنگ سرد بلک اپس مناسب تر است اما توسعه دهندگان بازی میتوانند این حالت را کمی تغییر دهند تا پلیرها بیشتر به جمع آوری پلاکها برای ونگارد انگیزه پیدا کنند.
زمان کشتن و سرعت گامها
در حال حاضر زمان کشتن در حالت چند نفره کال آف دیوتی ونگارد تقریباً چیزی بین جنگ سرد بلک اپس و جنگاوری نوین است و سرعت نبردهای ونگارد بستگی به انتخاب لیست پخش توسط بازیکن دارد. ونگارد حالت Combat Pacing را معرفی کرده که بر اساس تعداد بازیکنان در نقشه، تجربه کاربر را در منبع نقشههای ونگارد تغییر میدهد. در نسخه بتا، پلیرها میتوانند از بین گزینههای مختلف Combat Pacing حالت دلخواه یا ترکیبی از حالتهای مختلف را انتخاب کنند.
- Tactical: حالت معمولی 6 برابر 6 چند نفره کال آف دیوتی.
- Assault: در این حالت نسبت به حالت 6 برابر 6 پلیرهای بیشتری اضافه میشوند اما به اندازه حالت Blitz شلوغ نیست. تعداد پلیرها در این حالت بین 20 تا 28 نفر است.
- Blitz: در این حالت مسابقات بین 24 تا 48 پلیر در نقشههای 6 برابر 6 اجرا میشوند. این حالت برای طرفداران حالتهایی مثل Ground War جنگاوری نوین و Combined Arms در جنگ سرد بلک اپس مناسب است.
سلاحها، اسلحه سازی و ادوات جنگی
مجموعه ابزارهای ونگارد در نسخه بتا شامل سلاحهای آشنای نسخههای قبلی کال آف دیوتی در عصر جنگ جهانی دوم هستند. این سلاحها شامل جنگ افزارهای محبوب STG44، سلاحهای MP-40 و MG42 هستند. اسلحه سازی بازی در سری جنگاوری نوین معرفی شد که به جنگ سرد بلک اپس هم رسید اما این نگرانی وجود دارد که ونگارد چنین قابلیت خوبی را بیش از حد پیچیده کرده باشد. در این نسخه پلیرها میتوانند به سلاحهای خودشان 10 افزونه اضافه کنند که شامل انواع مهمات میشود.
ممکن است اسلحه سازی جدید باعث سخت شدن کار پلیرهایی شود که به دنبال پیدا کردن بهترین افزونهها برای استفاده حداکثری از سلاحهای خودشان هستند اما برای پیدا کردن افزونههای خوب بسیار مفید است. با این حال ممکن است بعضی از پلیرها از قابلیت دستکاری و سفارشی سازی سلاحها استقبال کنند.
با وجود سلاحهای پیچیده تر، اکثر عناصر اصلی سیستم Create-a-Class کال آف دیوتی در ونگارد بدون تغییر باقی مانده اند. در این نسخه هنوز هم پلیرها میتوانند بین یک سلاح اولیه، سلاح ثانویه، تجهیزات مرگبار، تجهیزات تاکتیکی و سه پرک مختلف جابجا شوند. امسال در این بازی پرک Wildcard وجود ندارد در نتیجه کاربران نمیتوانند تعداد وسایل جانبی یا ابزارهایی که همراه دارند را دو برابر کنند. این بار همه سه پرک و امکان انتخاب 10 ابزار جانبی را دارند.
خیلی از پرکهای کلاسیک هم در این نسخه وجود دارد مثل Ghost، High Alert و Double Time. یک پرک جدید به اسم Radar هم در این نسخه وجود دارد. نقشه کوچک ونگارد شبیه به نقشه جنگاوری نوین است یعنی وقتی پلیرها با سلاحی که صدا خفه کن نداشته باشد شلیک میکنند، به شکل نقاط قرمز روی نقشه دیده نمیشوند. پرک رادار هم این بار اضافه شده که میتوانید از آن استفاده کنید اما به قیمت کنار گذاشتن سایر پرکهای مفید!
کیل استریکها (Killstreak)
در نسخه بتا چند استریک پایدار داریم: هواپیماهای جاسوسی، هواپیماهای ضدجاسوسی، پکیجهای مراقبتی، ماشینهای مرگبار. سگهای مهاجم هم به کال آف دیوتی ونگارد برگشته اند.
ونگارد از سیستم scorestreak نسخه جنگ سرد فاصله گرفته و به سیستم کیل استریک برگشته است. احتمالاً این تغییر طرفداران زیادی دارد چون خیلیها حس میکردند که سیستم scorestreak جنگ سرد باعث میشد که استریک در مسابقات زیاد باشد اما در ونگارد این مسئله حل شده. حالا علاوه بر اینکه این امتیاز فقط با طی کردن کیل استریک بدون مردن به دست میآید، استریکها با حالت چند نفره جنگ سرد همپوشانی ندارند. وقتی یک پلیر از همه کیل استریکهای خودش استفاده کند، تا زمانی که دوباره بمیرد و استریک ریست نشود، امکان به دست آوردن آن را نخواهد داشت.
تنها مشکل سیستم ونگارد این است که ممکن است پلیرها را تشویق به همدستی برای استریکها کند اما حداقل در سیستم scorestreak پلیرها برای اجرای کار اصلی و رسیدن به هدف مشخص شده پاداش میگیرند. همانطور که قبلاً اشاره شد، مسابقاتی که در حالت Kill Confirmed نسخه بتا انجام دادیم پر از پلاکهای قرمز و آبی بود چون ظاهراً پلیرهای هر دو تیم عقب نشینی کرده و فقط به دنبال به دست آوردن کیل استریک بوده اند. مسابقههای این چنینی همیشه با محدودیت زمانی همراه بوده اند. امیدواریم که در بازی کال آف دیوتی یک سیستم تفکیک برای استریکها داشته باشیم که در حالت Team Deathmatch به پلیرها کیل استریک پاداش بدهد و یک سیستم scorestreak برای حالتهای هدف دار مثل Kill Confirmed.
صحبتهای پایانی
کال آف دیوتی نسخههای زیادی در فضای جنگ جهانی دوم، با جت پک و عصر جنگاوری مدرن داشته اما اولین واکنشهای کاربران به جنگ جهانی دوم چندان دلگرم کننده نبود. با این وجود حالت چند نفره ونگارد ارزش تجربه کردن را دارد و پر از تجربیات و آیتمهای جدید است. حالت Champion Hill هم جذابیتهای زیادی دارد و از نظر طراحی، نقشهها خیلی خوب طراحی شده اند. فقط بهتر بود که نقشهها کمی پرشورتر باشند و مشکلات مربوط به قابلیت دید هم رفع شوند.
دسترسی اولیه به نسخه بتای ونگارد برای کاربرانی که پیش سفارش آن را ثبت کرده یا کاربران خوش شانسی که کد بتا را دارند فعال شده و از 10 تا 13 سپتامبر فعال بود اما هنوز هم فرصت بازی وجود دارد. قرار است به زودی نسخه بتا با قابلیت اجرا روی پلی استیشن، ایکس باکس و کامپیوتر منتشر شود.
کال آف دیوتی ونگارد پنجم نوامبر برای ایکس باکس وان، ایکس باکس سری X و S، PS4، PS5 و کامپیوتر منتشر میشود. هنوز برنامه دقیق اکتیویژن بلیزارد مشخص نیست چون این شرکت به اتهام آزار و تبعیض جنسیتی علیه زنان درگیر یک پرونده دادگاهی در کالیفرنیای آمریکا است.