پلی استیشن شوکیس ۲۰۲۱ پاسخ سونی به صبر طرفدارن در آخرین شبهای تابستان خواهد بود تا برنامههای پیش رو در ماهها و سالهای آینده را به آنها نشان دهد. سونی از سالهای پایانی پلیاستیشن۳ رویکرد تازهای را در برپایی رویدادهای تبلیغاتیاش در پیش گرفت که تا دوران پیاس۴ هم ادامه پیدا کرد. کنفرانسهای سونی در E3 یا هر رویداد بزرگ دیگری همیشه با غافلگیریهای بزرگی همراه بودند که هر گیمری را هیجانزده میکرد. سونی به خوبی میدانست که اولین برخورد هر گیمری در رونمایی از یک بازی چه تاثیر مهمی در جذب مخاطب دارد. اما در میان تمام ابزارها و تمهیدهای تبلیغاتی، حسی خاصی وجود داشت که باعث میشد تماشای رویدادهای پلیاستیشن با هر تجربهی دیگری در مقایسه با نینتندو و مایکروسافت متفاوت باشد.
سال ۲۰۱۷ آخرین کنفرانس سونی در رویداد E3 بود و بعد از آن پلیاستیشن هرگز کنفرانسی در E3 برگزار نکرد. گرچه رویدادهای اختصاصی سونی با PSX در همان سال ادامه پیدا کرد اما سونی تصمیم گرفت با صرف نظر از مراسمهای پیش رو در سالهای بعد، برنامهی State of Play را آماده کند. هدف آن بود تا مانند Nintendo Direct، یک برنامهی ویدیویی را برای ارتباط با مخاطباناش بسازد. با اینکه کمی طول کشید تا State of Play به ساختار خوبی برسد اما پس از آن همیشه بخش قابل توجهی از اطلاعات مربوط به گیمپلی بازیها با کمک همین برنامه رونمایی شدند. تازهترین قسمت این برنامه هفتم خرداد پخش شد که کاملا به گیمپلی هورایزن اختصاص داشت.
در بزرگترین رویدادهای بازی سال ۲۰۲۱ خبری از سونی نبود و State of Play تنها برنامهی رسمی سونی در پخش تریلرها و گیمپلی کوتاه از بازیهای آیندهاش بود. در این میان پلیاستیشن۵ نایابترین سختافزار در دنیای فناوری است و دستگاههای محدودی که از راه میرسند در آنی تمام میشوند. پیاس۵ سریعترین فروش در خانوادهی پلیاستیشن و تاریخ امریکای شمالی را تنها در پنج ماه حضور در بازار به دست آورد و ۱۸ جولای اعلام شد که فروش ده میلیون دستگاه را پشت سر گذاشته است. حالا درست یک سال پس از آخرین رویداد ویدیویی پلیاستیشن۵ و بازیهایاش، بالاخره سونی قرار است سکوت خود را بشکند و با پلی استیشن شوکیس ۲۰۲۱ برگردد.
زمان پخش پلی استیشن شوکیس ۲۰۲۱
پلیاستیشن شوکیس ۳۰ دقیقهی بامداد جمعه ۱۹ شهریور به وقت ایران از کانالهای رسمی پلیاستیشن در توییچ و یوتیوب پخش خواهد شد. همراه با رونمایی از این خبر در پلیاستیشن بلاگ مشخص شد که تازهترین رویداد ویدیویی سونی حدود چهل دقیقه خواهد بود. اما در همین مطلب وعده داده شده است که پس از پایان برنامه میتوانید منتظر جزییات بیشتری از بازیها و استودیوهای حاضر در پلیاستیشن شوکیس باشید. به نظر میرسد که این جزییات در قالب گفتوگوها و ویدیوهای از پیش ضبطشده پس از برنامهی اصلی پخش شوند تا به این بهانه نسخهی طولانیتر گیمپلی بازیها نیز در اختیار همه قرار بگیرند. در این رویداد هیچ خبری از نسل تازهی PSVR و برنامههای سونی برای واقعیت مجازی نخواهد بود.
سونی تقدیم میکند
با اینکه همیشه پیش از هر رویدادی باید مراقب سطح انتظارمان باشیم اما مطمئن باشید سونی حداقل چند غافلگیری بزرگ برای مهمترین رویداد پلیاستیشن در ماههای پایانی ۲۰۲۱ خواهد داشت. پلی استیشن شوکیس نه قسمت تازهای از برنامهی State of Play است و نه یک ویدیوی خبری که چند روز بعد به راحتی فراموش شود. دست سونی برای بامداد جمعه باید آنقدر پر باشد که هم سکوت ماههای گذشته را جبران کند و هم هیجان طرفداراناش را برای ماهها و سالهای پیش رو تمدید کند.
پیشبینی بازیها و خیالپردازی از آنچه قرار است غافلگیرمان کند بهترین کار برای آماده شدن پیش از پلی استیشن شوکیس ۲۰۲۱ است. بسیاری از بازیهایی که از آنها خواهیم گفت با توجه به شایعهها و خبرهای مختلف در یک سال گذشته وارد این لیست شدهاند. تعدادی از بازیها هم تنها یک خوشبینی بزرگ و رویاییاند که اگر به حقیقت تبدیل شوند هر گیمری را از خود بیخود خواهند کرد.
Horizen Forbidden west
هیچکس حاضر نیست از چند دقیقهی هیجانانگیز از گیمپلی هورایزن بگذرد. اما با توجه به پخش قسمت مفصلی از بازی در State of Play به نظر نمیرسد بخش زیادی از پلی استیشن شوکیس را بگیرد. گرچه یک تریلر کوتاه از مبارزهی اِلوی با موجودات غول پیکر بازی یا سواریاش در دشتها و کوهستانها هم طرفداران او را خوشحال میکند.
این نکته را هم باید در نظر گرفت که هورایزن فوربیدن وست نمایندهی موج تازهای از بازیهای پلیاستیشن است که سال آیندهی میلادی از راه میرسند. برای همین هم سونی از هر فرصتی برای یادآوری آن استفاده میکند. فوربیدن وست گزینهی مناسبی برای برای گفتوگوها و ویدیوهای پس از شوکیس است و ادامهی تریلر کوتاه بازی میتواند بعد از تمام شدن مراسم از سر گرفته شود.
The Last of Us Factions
پیش از این از فراخوان جذب نیرو توسط ناتیداگ برای ادامهی ساخت و گسترش بازی چندنفرهاش گفتیم. ناتیداگ بارها به بازی مستقل آنلاینی که مشغول ساخت آن است اشاره کرده بود، اما مدتی است که کاملا واضح در موردش صحبت میکند. ناتیداگ در گفتوگوهای مختلف از تلاش برای دستیابی به روند سینمایی در بازی آنلایناش گفته است و هیچ فرصتی بهتر از پلی استیشن شوکیس ۲۰۲۱ برای رونمایی از آن نیست.
این بازی تازه به اعتقاد بسیاری از افراد همان بخش چندنفرهی آخرین ما است که با توجه به گسترش پروژه، خود به بازی مستقل و جداگانهای در دنیای آخرین ما تبدیل شد. سونی مدتهاست که سرمایهی گذاری بسیاری در بازیهای آنلاین دارد و قراردادهای تبلیغاتی و محتوایی بسیاری با کال آو دیوتی و بازیهایی مانند فورتنایت دارد. در این میان اما هیچ چیز بهتر از یک بازی آنلاین انحصاری از یک استودیوی بزرگ نمیتواند کسی را جذب کند.
GTA V
در شرایطی که GTA V وارد سومین نسل خود خواهد شد به این زودی هم خبری از قسمت تازهی این مجموعه نخواهید شنید. سال گذشته در همین ماه در رویداد رونمایی از پیاس۵ و بازیهایاش مشخص شد که راکاستار در حال آماده کردن نسخهی اختصاصی بازی برای نسل جدید است و کاربران پلیاستیشن۵ تا سه ماه میتوانند بخش آنلاین را رایگان بازی کنند.
با اینکه میدانیم بازی ۱۱ نوامبر از راه میرسد اما هنوز هیچ جزییاتی از بهبودهای مختلف آن در بخشهای مختلف منتشر نشده است. به این ترتیب حالا بهترین فرصت است که سونی برای اولین بار با رونمایی از گیمپلی این نسخه، پویش تبلیغاتی خودش را هم کامل کند.
Gran Turismo 7
مجموعهی گرن توریسمو همیشه یکی از بهترین ویترینهای سونی برای نمایش قدرت کنسولهایاش بوده است. بعد از گرن توریسمو اسپورت (GT Sport) که قدری از سبک شبیهساز فاصله گرفت، گرن توریسمو ۷ بار دیگر قرار است به ریشههای این مجموعه برگردد. سال گذشته آنچه سونی از بازی نشان داد در یک کلام شگفتانگیز بود و بار دیگر دقت و توان استودیوی پلیفونی دیجیتال را به رخ کشید.
بخشی از یک مسابقهی کوتاه همراه با توضیحات سازندگان از جزییات گیمپلی و مکانیکهای بازی بهترین ترکیب برای برنامههای بعد از پلی استیشن شوکیس است. با این وجود بعید است گرن توریسمو بیشتر از یک تریلر تدوینشده از اتوموبیلها و مسیرهای مختلف مهمان شوکیس باشد.
Forspoken
فاینال فانتزی ۱۶ تنها بازی انحصاری اسکوئر انیکس برای پیاس۵ نیست و سال گذشته از Project Athia هم رونمایی شد. با این وجود تازه در ماره مارس از Forspoken به عنوان نام بازی همراه با اطلاعات کمی رونمایی شد. بازی توسط تیم سازندهی فاینال فانتزی ۱۵ در حال ساخت است و قرار است یک دنیای فانتزی بزرگ را با انواع حرکتهای سریع برای گشتوگذار فراهم کند.
اسکوئر انیکس پیش از این حضورش در نمایشگاه بازی توکیو را تایید کرده بود اما با توجه به گفتههای سازندگان ممکن است همچنان خبری از فاینال فانتزی ۱۶ نباشد. با این وجود Ella Balinska، صداپیشهی شخصیت بازی که موشن کپچر او را هم بر عهده دارد در یک پست اینستاگرامی از در راه بودن جزییات تازه خبر داده است. با اینکه ممکن اسکوئر نمایش کامل از گیمپلی بازی را برای رویداد اختصاصی خودش نگه دارد اما Forspoken میتواند با یک گیمپلی جذاب همه را ذوقزده کند و باقی نمایش را برای توکیو ذخیره کند.
Kena: Bridge of Spirits
سونی از همان ابتدای معرفی پیاس۵ و بازیهایاش نشان داد که برنامهریزی ویژهای برای استودیوها و سازندگان مستقل دارد. در این میان Kena: Bridge of Spirits یکی از چشمنوازترین بازیهایی بود که با گرافیک هنری خیرهکنندهاش برای پلیاستیشن۵ معرفی شد. پیش از این بخش کوتاهی از نقشهی بازی همراه با مبارزههای مختلف در اختیار خبرنگاران قرار گرفت و بازخوردهای بسیار متفاوتی با توجه به آن در رسانهها منتشر شد. بازی بعد از چند تاخیر کوتاه بالاخره قرار است ۲۱ سپتامبر از راه برسد و پلی استیشن شوکیس ۲۰۲۱ تنها با یک تریلر کوتاه هم میتواند در فاصلهی کوتاه پیش رو تا انتشار بازی، طرفداران را برای تهیهی بازی تشویق کند.
Pragmata
به جز یک تریلر زیبا و جذاب هیچ کس نمیداند Pragmata قرار است چه بازیای باشد. بازی که توسط کپکام ساخته میشود برای اولین بار سال گذشته در رویداد پیاس۵ معرفی شد و بعد از آن هیچ خبر دیگری از آن نشد. گرچه همین حالا اگر به وبسایتهای پلیاستیشن و کپکام سر بزنید تنها با متنهای معمول از ارتباط تنگاتنگ طراحی بازی با قدرتهای نسل جدید روبهرو میشوید اما هیچ توضیحی از روند بازی وجود ندارد.
ابتدای سال هم در میان موج تاخیرهای بازیهای مختلف مشخص شد که حالا کپکام سال ۲۰۲۳ را برای انتشار بازی در نظر گرفته است. با این وجود تا پایان سال هیچ رویداد دیگری برای تضمین جلب توجه مخاطبان وجود ندارد و یک آپدیت کوتاه از روند ساخت و توسعهی بازی هم میتواند هر کسی را خوشحال کند. پرگماتا تا دو سال بعد از انتشار در انحصار پلیاستیشن۵ باقی خواهد ماند.
Blue Point Games
سونی زمانی که قصد داشت خبر خرید استودیوی هاوسمارکی (Housemarque) را منتشر کند، اشتباهی تصویر استودیوی بلو پوینت را در پسزمینه قرار داد. با توجه به اینکه تصویر پیش از آن تهیهشده و کامل بود، به نظر نمیرسد که فقط یک اشتباه از طرف گردانندهی حساب کاربری باشد.
بلو پوینت بازسازی تعدادی از بهترین بازیهای پلیاستیشن همچون سهگانهی آنچارتد، سایهی کلوسوس و البته ارواح شیطانی (Demon’s Souls) را در کارنامه دارد و خرید آن توسط سونی کاملا منطقی است. با این حال شاید سونی قصد داشت این خبر را همراه با رونمایی از بازسازی اثر خاطرهانگیزی دیگری از پلیاستیشن منتشر کند. به این ترتیب پلی استیشن شوکیس ۲۰۲۱ بهترین فرصت برای سونی و بلو پوینت است.
Silent Hill
سایلنت هیل در دو سال گذشته همواره در مرکز توجه اخبار و شایعههای مختلف دنیای بازی بوده است. عدهای از خرید امتیاز بازی توسط سونی خبر میدهند و بعضی از برنامهها نیز اطمینان میدهند حتی سازندگان از مدتها پیش تریلر رونمایی از بازی را هم تدوین کردهاند. پویش تبلیغاتی بازی عجیبوغریب Abandoned همراه با دست داشتن احتمالی کوجیما در پروژه هم آتش شایعهها را شعلهور کرد.
هیچکس نمیداند بالاخره Abandoned قرار است چه بازیای باشد و حتی اطلاعات دقیقی هم از استودیوی بلو باکس به عنوان سازندهی بازی در دست نیست. از گوشهوکنار هم خبر میرسد که استودیوی بلوبِر تیم برای ساخت یک بازی ماجرایی به سبک مدِیوم با کونامی به توافق رسیده است. اما باز در اخبارهای مختلف گفته میشود که این بازی با پروژهای از سایلنت هیل که در سونی در حال ساخت است بسیار متفاوت خواهد بود.
بهتر است سونی و کونامی یک بار برای همیشه تکلیف همه را مشخص کنند و این همه طرفدار را از برزخ بیرون بکشند. اگر تمام این شایعهها و مقدمات حتی به لوگو یا تیزر بسیار کوتاهی هم ختم شود مطمئن باشید اینترنت از شادی و هیجان زیر و رو خواهد شد.
Metal Gear Solid
کسی نمیداند مسوولان کونامی از چه منطقی برای ساخت و توسعهی تعدادی از محبوبترین مجموعههای دنیای بازی استفاده میکنند. جدایی کوجیما از کونامی نهتنها مجموعهی متال گیر سالید را نابود کرد بلکه یکی از مهمترین و تاثرگذارترین پروژههای دنیای بازی را هم متوقف کرد. قرار بود P.T یک طرح اولیه برای ساخت سایلنت هیل باشد اما درگیریهایی که به ترک کونامی توسط کوجیما ختم شد، تمام امیدهای P.T را هم از بین برد. گرچه P.T به تنهایی نسل تازهای از بازیسازان مستقل را در ساخت بازیهای ترسناک به وجود آورد اما هرگز ادامه پیدا نکرد.
وضعیت متال گیر سالید هم تعریفی ندارد و افتضاحی به نام Metal Gear Survive هم نشان داد که کونامی نهتنها هیچ عقل و منطقی ندارد؛ بلکه بدون کوجیما خیلی سخت میتوان یک بازی جدید در این مجموعه را برای هواداران ساخت. شایعههای رونمایی از قسمت تازهای از متال گیر از آنجا آغاز شد که عدهای از توافق سونی و کونامی برای احیای بازی خبر دادند. گرچه طبق معمول معلوم نیست این خبر از کجا پیدا شد اما اندک امید طرفداران را زنده نگه داشت. کونامی و سونی هرگز در این باره اظهار نظری نکردهاند اما بازسازی قسمت اول متال گیر سالید توسط استودیوی بلو پوینت از آن خبرهایی است که هیچ قلبی در دنیای بازی را سالم نخواهد گذاشت.
Bloodborne Remastered
نسخهی ریمستر بلادبورن، یکی از شاهکارهای ابدی FromSoftware برای پیاس۵ و رایانههای شخصی هم مدتهاست در میان شایعهها و از همه مهمتر، رویای طرفداران وجود دارد. مشکلات نرخ فریم در بلادبورن هیچوقت برطرف نشدند و حتی با از راه رسیدن PS4 Pro هم هیج پچ یا آپدیتی برای بازی منتشر نشد.
بلادبورن یکی از معدود بازیهای مهم انحصاری پیاس۴ بود که برای اجرا روی پلیاستیشن۵ بهینه نشد. همین نکته باعث شده است تا به نظر برسد سونی برنامههایی فراتر از افزایش وضوح و نرخ فریم برای بازی دارد. گرچه با وجود نزدیک شدن تاریخ انتشار اِلدن رینگ بعید است که این بهبودها و تغییرات توسط FromSoftware انجام شوند اما همکاری سونی و خالقان ارواح تاریک برای سومین بار چندان دور و دستنیافتنی به نظر نمیرسد.
Marvel’s Avengers Spider-Man DLC
گرچه سونی برای ادامهی حضور مرد عنکبوتی در دنیای سینمایی مارول به توافق رسیده است اما برنامههای خودش در تولید فیلمها و محتواهای مستقل را هم پیش میبرد. از اینسامنیاک و بازیهای مرد عنکبوتیاش که بگذریم، قرار است این قهرمان دوستداشتنی در قالب یک DLC به بازی انتقام جویان اضافه شود. این محتوای دانلود که تنها در اختیار کاربران کنسولهای سونی خواهد بود قرار است تا پایان سال از راه برسد. یک تریلر کوتاه برای یادآوری و تایید این خبر از طرف سونی و پخش قسمتی از گیمپلی آن در پلی استیشن شوکیس ۲۰۲۱ عدهی زیادی را خوشحال و البته عدهی دیگری را هم که به کنسولهای سونی دسترسی ندارند ناراحت میکند.
God of War Ragnarok
شما هم منتظر رسیدن به اینجا بودید نه؟ مطمئن باشید سونی هم مثل ما نمایش خدای جنگ را برای آخرین لحظههای پلی استیشن شوکیس کنار میگذارد تا برنامه را در اوج تمام کند. سونی رویداد سال گذشته را هم با صدای کریتوس و رونمایی از نام بازی تمام کرد، اما همانطور که میدانید بعد از آن هیچ خبر دیگری از بازی منتشر نشد. گرچه تنها خبر تاخیر بازی تایید شد که آن هم اصلا دور از ذهن به نظر نمیرسید.
راگناراک به گفتهی سونی قرار بود برای ۲۰۲۱ آماده شود اما خودشان هم بهتر از هر کسی میدانستند که چنین چیزی امکانپذیر نیست. با این حال کریتوس به تنهایی میتواند پاسخگوی صبر و هیجان طرفداران برای پلی استیشن شوکیس ۲۰۲۱ باشد و بالاخره گیمپلی بازی را نشان دهد. خودتان را برای از پا درآوردن یک هیولای بزرگ توسط کریتوس و البته صدا زدن پسرش با همان لحن همیشگی آماده کنید. به رونمایی دیگری هم به جز خدای جنگ و یک نمایش خیرهکننده از گرافیک و گیمپلی بازی احتیاج دارید؟