مارول میدنایت سانز (Marvel’s Midnight Suns) یکی از غافلگیریهای افتتاحیهی گیمزکام ۲۰۲۱ بود. با اینکه زمزمههای بازی تازهی مارول از مدتها پیش آغاز شده بود اما با توجهی به تجربهی انتقامجویان مشخص نبود مارول چه رویکردی را در پیش بگیرد. انتقامجویان قرار بود یکی از بزرگترین بازیهای مارول در همکاری با اسکوئر انیکس باشد اما موفق نشد به نتیجهی دلخواه ناشر دست پیدا کند. فراکسیس گیمز، سازندهی مجموعههای تمدنها و ایکسکام استودیوی شناختهشدهای است که به جز چند پروژهی محدود، تنها در سبک استراتژی و مبارزههای تاکتیکی بازی میسازد.
فراکسیس گیمز در اولین همکاری خود با مارول نیز همین سبک را حفظ کرده است و رویکرد خود در ایکسکام را ادامه میدهد. مارول میدنایت سانز خط داستانی تازهای دارد و با اقتباس از هیچکدام از کمیکهای مارول نوشته نشده است. با این حال همانطور که از نام بازی مشخص است، کمیک میدنایت سانز منبع اصلی سازندگان بوده است. اما شما با شخصیتی بازی میکنید که از همان ابتدا خودتان او را طراحی کردهاید. ساختارشکنیهای بازی تازهی فراکسیس گیمز نیز از همینجا آغاز میشود.
روی تاریک مارول
مارول میدنایت سانز با فراخوانی لیلیث (Lilith)، مادر اهریمنان توسط هایدرا آغاز میشود. لیلیث یک تهدید معمولی نیست و قهرمانان تصمیم میگیرند برای مبارزه با او از هانتر، کسی که مانند لیلیث قرنها در خواب بوده کمک بگیرند. هانتر یک شخصیت کاملا جدید است که فراکسیس گیمز او را به صورت اختصاصی برای بازی طراحی کرده است. آیرون من، کاپیتان امریکا، کاپیتان مارول، دکتر استرنج، کاپیتان مارول، ولوورین، بلید، گوست رایدر، مجیک و نیکو شخصیتهایی هستند که تا این لحظه برای حضور در کنار هانتر تایید شدهاند.
گرچه شخصیتهایی که از آنها نام برده شد بر مبنای انتقامجویان، X-Men و فراریها (Runaways) انتخاب شدهاند اما فراکسیس در طراحی و نقش آنها کاملا آزاد بوده است. برای همین هیچکدام از آنها اقتباس مشخصی از یک خط داستانی خاص نیستند و ظاهرشان هم با توجه به رویکرد و نیاز سازندگان شکل گرفتهاند. بعضی از شخصیتها مانند مجیک ممکن است چندان برای مخاطبان آشنا نباشند اما به گفتهی سازندگان با توجه به «روی تاریکتر» (Darker Side) مارول در کنار هم قرار گرفتهاند.
چنین رویکردی از همان ابتدا مد نظر فراکسیس گیمز بوده تا بتواند آن را با فضای سوپر نچرالی که برای داستان و موقعیتهای آن تدارک دیده است ترکیب کند. گرچه این نگاه به معنی ساخت یک بازی کاملا بزرگسال و تیره نیست و ملاحظات مارول در اقتباسهای سینمایی و دیگر بازیها نیز در مارول میدنایت سانز در نظر گرفته شدهاند. پس تعجب نکنید اگر در نهایت برای طراحی شخصیتتان در ابتدای بازی نیز با محدودیتهای مختلفی روبهرو شوید.
ارتباط میان شخصیتها در بازی اهمیت بسیاری دارد و مکانیکهای مختلفی هم با توجه به این ویژگی طراحی شدهاند. ابرقهرمانان در مارول میدنایت سانز در بهترین حالت ممکن هستند و قرار نیست تازه با مهارتها و تواناییهایشان آشنا شوند. با این وجود بعضی از مهارتها تنها در صورتی در اختیارتان قرار میگیرند که بتوانید برای شناخت دیگران وقت بگذارید. برای این کار به لطف یک صومعهی بزرگ میتوانید به شخصیتهای مختلف سر بزنید و با آنها گفتوگو کنید. اگر تجربهی سفینهی نورماندی در مجموعهی اثر جرمی (Mass Effect) را داشته باشید کاملا درک میکنید که این ساختمان به عنوان مقر اصلی در بازی چه کارکردی خواهد داشت.
بسیاری از ماموریتهای جانبی هم در همین ساختمان و در میان گفتوگوها یا جستوجوی بخشهای مختلف صومعه آغاز میشوند. افزون بر این برای بسیاری از شخصیتها نیز فعالیتهای مخصوص به خودشان طراحی شدهاند که میتوانید همراهشان در آنها شرکت کنید. بخشی از این فعالیتها در محکمتر شدن دوستی و ارتباطتان با دیگران بسیار تاثیرگذار هستند و باید حسابی برای آنها برنامهریزی کنید. برای همین هم بیشتر وقتها در تعیین مسیر گفتوگوها و پاسخهایتان آزاد هستید تا به نتیجهی دلخواهتان دست پیدا کنید.
البته اینکه از تونی استارک بخواهید ابزار و فناوری تازهای تولید کند نیازی به این همه برنامهریزی ندارد و چنین امکاناتی بخش جداییناپذیر پیشرفت در روند بازی هستند. گوشهوکنار ساختمان نیز با روایتها و اطلاعات مختلفی از دنیای مارول و ریشههای شخصیتها پر شدهاند که باز هم شما را به تعامل با محیط اطراف تشویق میکنند.
مکانیکهای گیمپلی در مارول میدنایت سانز
برای درک مکانیکهای بازی بهتر است اول با قرار گرفتن شخصیتها در میدان مبارزه آشنا شوید. هنوز مشخص نیست که آرایش اولیه در برابر دشمنان به چه عواملی بستگی دارد، اما با توجه به تصاویر متوجه میشوید که دوربین در بیشتر نماها در محلی قرار گرفته است که تسلط بیشتری بر اطراف داشته باشید. گرچه با توجه به ویژگی مبارزههای تاکتیکی بعید نیست که خودتان هم بتوانید نمای دوربین را تغییر دهید. اما در هر صورت نمیتوانید به دلخواه خودتان محل قرار گرفتن شخصیتها را عوض کنید.
هر تغییر و حرکتی در مارول میدنایت سانز بخشی از مکانیک مبارزههای نوبتی است؛ به این صورت که هر بار تنها حق دارید یک انتخاب داشته باشید. این انتخابها میان انواع واکنشهای مختلف تقسیم شدهاند تا با توجه به استراتژیتان از آنها استفاده کنید. البته میتوانید در نوبتتان بازی نکنید و منتظر حرکت بعدی حریف بمانید. شش کارتی که در پایین صفحه قرار گرفتهاند مکانیک اصلی گیمپلی را شکل میدهند. هر یک از کارتها نمایندهی مهارتها و تواناییهای قهرمانان بازی هستند و با توجه به کارکردشان، هزینهی متفاوتی دارند. این هزینه از بخش امتیاز قهرمانی تامین میشود که همواره در پایین صفحه سمت راست میتوانید آن را ببینید.
البته کارتهایی هم هستند که هیچ هزینهای ندارند یا با محدودیتهای دیگری مشخص میشوند. اما مهمترین نکتهای که باید در نظر بگیرید آن است که کارتها کاملا تصادفی در اختیارتان قرار میگیرند. گرچه در طول بازی صاحب کارتها و مهارتهای قویتری خواهید شد اما نمیتوانید هر طور که خواستید آنها را در کنار هم بچینید. به گفتهی سازندگان این تمهید به نوعی طراحی شده که کاملا منصفانه است و اتفاقا بخشی از هیجان و جذابیت روند بازی به خاطر همین رویکرد خواهد بود.
گستردگی کارتها تنها نشاندهندهی میزان آسیبشان نیستند و هر یک میتوانند تاثیر متفاوتی بر دشمنان و میدان نبرد داشته باشند. پویایی محیط و تاثیرپذیریاش از انتخابهای شما نیز با همین هدف طراحی شده است. برای همین پیش از هر حرکت میتوانید تاثیر آن بر محیط و دشمنان را به صورت بصری روی تصویر ببینید. بعضی از حرکتها محدودهی بیشتری را پوشش میدهند و ممکن است تنها با یک حرکت بتوانید تعدادی از دشمنان را از پا دربیاورید.
زنجیرهی تاثیر انتخابها میتواند یک قدم دیگر هم پیش برود و همزمان با ویژگیهای محیط نیز ارتباط پیدا کند. ممکن است با دشمنی روبهرو باشید که تعداد زیادی از کارتها مصرف کند و همچنان بخش زیادی از خط سلامتیاش باقی مانده باشد. حالا اگر خوب به محیط دقت کنید ممکن است تنها چند قدم با پرتگاه یا یک بشکه از مواد منفجره فاصله داشته باشد. برای همین هم کافی است تا با ضربهی شما یا زنجیرهای از حرکتهای مختلف قدری به عقب پرت شود.
انجمن نجیبزادگان عجیب!
حرکت در نقشه و قرار گرفتن در یک موقعیت بهتر هم بخشی از حرکتهای شما در هر دور است، اما سازندگان هنوز مشخص نکردهاند که چنین تغییراتی چطور امکانپذیر است. ناگفته پیداست که وضعیت قرار گرفتن شخصیتها نقش بسیار مهمی در تصمیمگیرها و انتخاب مهارتهایشان دارد. با وجود محدودیتِ تنها یک حرکت در هر دور، بعضی از کارتها و مهارتها میتوانند یک یا چند دور دیگر هم نصیبتان کنند. یکی از راههای رسیدن به حرکتهای بیشتر آن است که کارتی را انتخاب کنید که فورا با واکنش یکی از شخصیتهای دیگر دنبال شود. با اینکار نهتنها یک چند ضرب (Combo) پر قدرت را شکل میدهید؛ بلکه در خرج امتیازها و محدودیت کارتها نیز صرفهجویی میکنید.
انتخاب سه شخصیت برای هر یک از ماموریتها اهمیتی زیادی خواهد داشت که پیش از هرچیز به استراتژی و سلیقهی شما برمیگردد. اما همیشه آرایشهایی هستند که با توجه به دشمنان، نتیجهی بسیار بهتری خواهند داشت. گرچه ممکن است بسیاری از این تصمیمها به برنامهریزیهای بلندمدتی نیاز داشته باشند که بخشی از آنها به روند بازی در خارج از مبارزهها برمیگردد. بنابراین اگر دنبال ترکیب خاصی از شخصیتها و تواناییهای ویژهی آنها هستید بهتر است وقت بیشتری را برای شناخت و همراهیشان کنار بگذارید.
مارول میدنایت سانز با اینکه یک بازی میاننسلی است اما گرافیک زیبا و چشمنوازی در طراحی شخصیتها و محیطها دارد. گرچه صحبت از زیبایی و چشمنوازی برای هرکسی معنای بسیار متفاوتی خواهد داشت. اما به هر حال قرار نیست با دقت و جزییاتی مانند آخرین ما، خدای جنگ یا دیگر بازیهای سینمایی و انحصاری روبهرو شوید. راستش را بخواهید اصلا چنین مقایسهای درست نیست و انتخاب قالب و ظاهر گرافیکی بازیها به عوامل مختلفی مانند سبک و موتور بازی بستگی دارد.
با این حال مارول میدنایت سانز هیچ کموکسری در طراحی جذاب شخصیتها و هویت بصریشان ندارد. محیطهای آشنای بسیاری هم از دنیای مارول منتظرتان هستند که آنها هم با دقت و حوصلهی زیادی با توجه به نیازهای بازی ساخته شدهاند. فارغ از تمام اینها اما لباسهای متفاوتی که برای هر یک از قهرمانان طراحی شدهاند بخش دیگری از جذابیتهای بصری مارول میدنایت سانز هستند. تغییر ظاهر هانتر و دیگر شخصیتها نیز از انتخابهای دیگری هستند که با دستودلبازی سازندگان برایتان فراهم شدهاند.
مارول میدنایت سانز تفاوتی زیادی با بازیهای آشنایی مانند مرد عنکبوتی یا انتقامجویان دارد و به نسبت این تفاوت هم باید با ریسکهای بزرگتری روبهرو شود. اگر رویکرد تازهی مارول برای استقبال از ایدههای تازه موفق شود باید منتظر موج تازهای از حضور قهرمانان مارول در دنیای بازی باشیم. مارول میدنایت سانز دوم فروردین سال آینده برای تمام پلتفرمها منتشر خواهد شد و ۶ ماه زمان زیادی برای انواع بهبودها و تغییرات در یک پروژه است. در نهایت اگر فضای شادتر و روشنتری را میپسندید میتوانید پیشنمایش نگهبانان کهکشان را بخوانید که آبان سال جاری از راه خواهد رسید.