AMD میزبان معرفی محصولات جدیدی در نمایشگاه Computex 2021 بوده است. اولین آنها، پردازندههای گرافیکی موبایل سری Radeon RX 6000M است که جدیدترین و قدرتمندترین پردازندههای گرافیکی این شرکت برای نوت بوکها (به عبارتی لپ تاپهای گیمینگ) محسوب میشود.
سری RX 6000M در حال حاضر شامل مدل پرچمدار RX 6800M با 40 واحد محاسباتی (CU) و 12 گیگابایت حافظه ویدئویی به همراه RX 6700M با 36 واخد محاسباتی و 10 گیگابایت VRAM و RX 6600M با 28 CU و 8 گیگابایت VRAM است.
هر سه مدل ویژگی رهگیری پرتو تسریعشده سختافزاری (XDR) و به ترتیب 96، 80 و 32 مگابایت کش اینفینیتی را برای به حداقل رساندن تاخیر دارند.
AMD ادعا میکند RX 6800M امکان بازی با دقت 1440p و 120 فریم بر ثانیه را فراهم میکند، این آمار برای مدل RX 6700M دقت 1440p و 100 فریم بر ثانیه است، هر دو زمانی که روی حداکثر تنظیمات قرار دارند.
این ارقام برای RX 6700M و مجددا در بالاترین سطح تنظیمات، دقت فول اچدی و 100 فریم بر ثانیه است.
لپ تاپهای مجهز به پردازنده رایزن AMD در کنار این پردازندههای گرافیکی رادون از فناوریهایی بهره خواهند برد مانند AMD Smart Access Memory که به پردازنده مرکزی اجازه دسترسی به حافظه GDDR6 روی پردازنده گرافیکی مرکزی را میدهد و همچنین فناوری AMD SmartShift Technology که خودکار توان را براساس جایی که به آن بیشتر نیاز است، بین CPU و GPU جابهجا میکند.
AMD همچنین طرح جدید Advantage Design Framework خود را معرفی کرد که در همکاری با همکاران سختافزار PC خود توسعه داده است تا بهزودی شاهد لپ تاپهایی باشیم که فقط از CPU، GPU، بخش نرمافزاری و سایر قابلیتهای AMD مانند FreeSync استفاده خواهند کرد.
لپ تاپهای AMD Advantage مانند ASUS ROG Strix G15/G17 مجهز به Radeon RX 6800M و Ryzen 5900X و سایر فناوریهای AMD از اوایل ژوئن عرضه خواهند شد.
AMD امروز همچنین قابلیت FidelityFX Super Resolution یا FSR خود را رونمایی کرد که بسیار منتظر آن بودیم.
FSR مانند Deep Learning Super Sampling یا DLSS شرکت انویدیا برای افزایش مقیاس از یک دقت پایینتر در حین حفظ کیفیت تصویر، با هدف بهبود عملکرد در طول اجرای اپلیکیشنهای سنگینی طراحی شده است که از قابلیتهایی مانند رهگیری پرتو استفاده میکنند.
FSR یک فناوری افزایش مقیاس فضایی است و براساس فریم بر فریم کار میکند. FSR برخلاف DLSS نیاز به سختافزار اختصاصی ندارد چون قطعه یادگیری ماشینی در این فرآیند دخالت نمیکند.
نکته جالبتر امکان استفاده اکثر پردازندههای گرافیکی از آن است، از جمله RX 6000, 5000, 500 شرکت AMD و سری Vega و همچنین پردازندههای گرافیکی انویدیا که با سری 10 شروع میشوند.
AMD مانند انویدیا FSR را در چندین سطح پیشتنظیمات عرضه میکند از جمله فوق کیفیت، کیفیت، متعادل و عملکردی، گرچه همه چیز به توسعهدهنده بستگی دارد که چطور از آن استفاده کند.
FSR با آنکه ظاهرا عالی به نظر میرسد، اما یک راهحل به مراتب سادهتر در مقایسه با DLSS است که در آن خبری از در نظر گرفتن بردارهای حرکتی یا بازسازی تصویر با هوش مصنوعی نیست.
اگر بخواهیم مثال بزنیم، بیشتر شبیه به افزایش مقیاس در یک تلویزیون زمان دریافت یک سیگنال با دقت پایین است تا DLSS که همچنین روی سختافزاری بیشتری کار میکند.
AMD بهصورت خلاصه FSR را در عمل روی یک کارت گرافیکی Nvidia GeForce GTX 1060 نشان داد و با آنکه استفاده از این تکنیک مزیت عملکردی داشت، اما حتی تصویر در ویدئو محوتر به نظر میرسید.
با اینحال، باید تا 22 ژوئن، یعنی زمان عرضه این قابلیت، برای قضاوت بهتر صبر کنیم.
در پایان AMD همچنین از دو APU جدید برای بازار کامپیوتر خود را بساز، رونمایی کرد. Ryzen 7 5700G و Ryzen 5 5600G براساس معماری جدید پردازنده مرکزی زن 3 و سایر پردازندههای مرکزی سری رایزن 5000 هستند و همچنین در خود کارت گرافیک یکپارچه Radeon Graphics را دارند.
Ryzen 7 5700G هشت هسته و 16 رشته، فرکانس پایه 3.8 گیگاهرتز، فرکانس بوست 4.6 گیگاهرتز، 8 CU GPU و یک توان طراحی حرارتی 65 وات است.
Ryzen 5 5600G دارای 6 هسته، 12 رشته، فرکانس پایه 3.9 گیگاهرتز، فرکانس بوست 4.4 گیگاهرتز، 7 CU GPU و یک توان طراحی حرارتی 65 وات است.
در جعبه فروش هر دو APU خنککننده Wraith Steal قرار خواهد داشت. کاربران میتوانند از 5 آگوست Ryzen 7 5700G را به قیمت 359 دلار و Ryzen 5 5600G را به قیمت 259 دلار بخرند.
منبع: gsmarena.com