این مقایسه کمی عجیب به نظر میرسد. توان پردازش و گرافیک آیفون 12 حتی میتواند لپ تاپهای هم دوره آیفون 6S را به چالش بکشد.
اما در بازیها و واقعیت چه عملکردی دارد؟ اگر همچنان از آیفون 6S استفاده کنید، چه مواردی را از دست میدهید؟ ما برای جواب به این سوال با چند نفر از بهترین برنامه نویسها صحبت کردیم و چند آزمایش انجام دادیم.
آیفونهای اپل هر سال پیشرفت میکنند. شاید هر دو آیفون بازی را اجرا کنند اما با آیفون قدیمی، نور پردازی پیشرفته، عمق و ویژگیهای گرافیکی را از دست میدهید.
بازیها در آیفون 12 چشم شما را نوازش میکنند. توسعه دهندگان و سازندگان بازیها در تلفنهای قدیمی، گرافیک را رها نمیکنند تنها به موارد دیگر توجه بیشتری دارند.
یکی از سازندگان گفت: اولویت ما تعداد فریم ثابت است. زمانی که بازی میکنید نباید تعداد فریم کاهش پیدا کند. برای بهترین اجرا در تمامی دستگاهها ما از یک فرمول استفاده میکنیم.
برای مثال ضعیفترین دستگاهی که بازی ما از آن پشتیبانی میکند، آیفون 6S است. در این دستگاه سطح گرافیک، سایهها و نور پردازی کاهش پیدا میکند تا بازی روان اجرا شود.
به همین ترتیب هرچه دستگاه شما پیشرفتهتر باشد، سایهها و دیگر موارد گرافیکی افزایش پیدا مییابد. در آیفون 12 بازیها میدرخشند.
اپل هر سال تعداد بسیار محدودی دستگاه به بازار عرضه میکند. همین تعداد محدود باعث میشود تا توسعه دهندگان راحتتر از همه آنها پشتیبانی کنند.
آیفون 12 پرو در برابر آیفون 6S: بازی مارول رِلم آف چمپیونز
این بازی را در هر دو دستگاه اجرا کردیم. خوشبختانه آخرین نسخه بازی همچنان از آیفون 6S پشتیبانی میکند. تفاوتها در اجرای بازی آنقدر که فکرش را میکنید، زیاد نبود.
ادعای توسعه دهندگان درست به نظر میرسد. تعداد فریم بازی ثابت ماند. بازی به خوبی در هر دو دستگاه اجرا میشود. شاید ویژگیهای گرافیکی در آیفون 6S خاموش شود اما اجرای بازی کاملا روان است.
بازی سرعت بالایی دارد. تلفن همراه باید به حرکات شما واکنش نشان دهد که آیفون 6S این کار را به خوبی انجام میدهد. فکر میکنید خرید آیفون 12 هزینه اضافی است؟ نه اینطور نیست.
گرافیک بازی در جدیدترین آیفون چشمگیر به حساب میآید. اگر آنها را در کنار هم قرار دهید، تفاوت قابل لمس است. تراشه A14 بایونیک با قدرت عمل میکند.
نقش نمایشگر جدید آیفون را نباید فراموش کنیم. آیفون 12 پرو از نمایشگر 6.1 اینچی OLED با کیفیت 2532 در 1170 پیکسل استفاده میکند.
آیفون 6S در کنار نمایشگر کوچکتر از نوع IPS LCD ، کیفیت کمتری دارد. وضوح آن 1334 در 750 پیکسل است. از طرفی نمایشگر بزرگتر لذت بازی کردن را بیشتر میکند.
آیفون 12 پرو قدرت خود را در سرعت بارگیری بازی نشان میدهد. آیفون 6S حدود سه ثانیه کندتر عمل میکند. البته این اختلاف کوچک خیلی به چشم نمیآید.
همانطور که گفتیم، تعداد فریم در ثانیه اولویت بالاتری دارد. تعداد فریم اهمیت خود را در بازیهای رقابتی به خوبی نشان میدهد. برای مثال بازی لیگ آف لجندز: وایلد ریفت در دنیای مبارزات تلفن همراه بسیار محبوب است.
محبوبیت زیاد، یعنی باید در آیفونهای قدیمی اجرا شود. البته که تعداد فریم هم باید ثابت بماند. به این شرکت یک ایمیل ارسال کردیم، جواب آنها را در ادامه بخوانید:
“این بازی در آیفون 6S با نرخ 30 فریم در ثانیه اجرا میشود. شما میتوانید تنظیمات گرافیکی را تغییر دهید، تنظیمات پیش فرض برای بهترین عملکرد چیده شده است. ما فکر میکنیم که بازی حتی در پایینترین تنظیمات گرافیکی، همچنان عالی به نظر میرسد.”
بازی وایلد ریفت برای سازگاری با دستگاههای ضعیف بهینه عمل میکند. هرچه بازی با دستگاههای بیشتری خوب اجرا شود، محبوبیت آن بیشتر میشود.
این بازی در دستگاههای ضعیف به خوبی اجرا میشود و در آیفون 12 با گرافیک فوق العاده جذابیت خود را برای شما بیشتر میکند.
از آیفون 6S استفاده میکنید؟ هرچه سریعتر این بازی را دریافت کنید. 6S قدیمیترین آیفون است که پشتیبانی میشود. احتمالا در آینده نزدیک لذت آن را از دست بدهید.
گرافیک خودکار
بر خلاف تلفنهای اندرویدی، آیفونها در یک روند مشخص حرکت میکنند. مدل به مدل پیشرفت را در آنها میبینیم. تلفنهای اندرویدی در یک خانواده با مدلهای مختلف عرضه میشوند.
گرافیک خودکار یعنی همان فرمول که برای شما گفتیم. بازی را روی آیفون قدیمی نصب میکنید. بازی مدل آیفون شما را تشخیص میدهد. به نسبت تواناییهای دستگاه، تنظیمات انجام میشوند.
سطح گرافیک و ویژگیهای گرافیکی با توجه به دستگاه کم یا زیاد میشوند. حتی بازیهای غیر رقابتی در آیفون از این ویژگی پشتیبانی میکنند.
برای مثال بازی کرش بندیکوت: آن دِ ران یک بازی در سبک دویدن از روی مانع است. شرکت سازنده آن با ساخت بازیهای کندی کراش معروف شد.
برای اطلاعات بیشتر به تیم سازنده یک ایمیل ارسال کردیم. جواب آنها را بخوانیم:
“ما برای تنظیم بهترین گرافیک، از یک پایگاه اطلاعات استفاده میکنیم. در این پایگاه اطلاعات، مشخصات دستگاههای مختلف و توانایی آنها قرار دارد. با این اطلاعات، تنظیمات گرافیکی را به چند سطح تقسیم میکنیم: خیلی کم، کم، متوسط و زیاد. این که بدانیم کدام دستگاه چه تواناییهایی دارد، انتخاب ویژگیهای گرافیک را ممکن میکند.”
این پایگاه اطلاعات کلید پیدا کردن بهترین سطح گرافیکی برای آیفونها به حساب میآید. با معرفی هر آیفون، چه ضعیف و چه قوی مشخصات آن را بررسی میکنیم و در پایگاه اطلاعاتی قرار میدهیم.
در نتیجه تعداد فریم و شرایط بازی در آیفون 6S مناسب خواهد بود. آیفون 12 پرو نیز بالاترین گرافیک را به نمایش میگذارد. هدف ما این بود که کاربران آیفونهای قدیمی همچنان از بازی ما لذت ببرند.
توجه کنید که از زمان معرفی آیفون 6S حدود 6 سال گذشته است. با پشتیبانی بازیها از این دستگاه قدیمی، کاربران بیشتری در دنیای بازیها قرار میگیرند.
بر اساس یک نظر سنجی، 90 درصد کاربران آیفون از مدل 6S یا جدیدتر استفاده میکنند. یعنی اگر شما یک بازی بسازید و بازی شما از این دستگاه پشتیبانی کند، 90 درصد کاربران آیفون میتوانند بازی شما را نصب کنند.
این روزها بیشتر بازیها از پرداخت درون برنامه یا حالتهای دیگر کسب درآمد دارند. پشتیبانی از مدلهای بیشتر هم برای سازندگان و هم کاربران یک معامله برد، برد است.
منبع: techradar.com