با پیشرفت فناوری و تجهیز دستگاه های پوشیدنی به سخت افزارهای قدرتمند، خلاقیت در حوزه ی توسعه نرم افزار به سطح جدیدی رسیده است. یکی از نمونه های جالب این نوآوری، تجربه ای است که یک کاربر در سایت Reddit به نام Zenon Desingk ارائه داده است. او توانست با استفاده از یک شبیه ساز مخصوص، بازی های سبک PSP را بر روی گلکسی واچ 5 سامسونگ اجرا کند. این اقدام نشان می دهد که حتی بازی هایی با عناوین معروف مانند God of War و GTA نیز می توانند بر بستر یک ساعت هوشمند تجربه شوند.
ساعت هوشمند گلکسی واچ 5 سامسونگ با چیپست اگزینوس W920 عرضه شده است. اگرچه این چیپست ممکن است از نظر قدرت پردازشی نسبت به پردازنده های موجود در گوشی های هوشمند برتر نباشد، اما وظایف دستگاه های پوشیدنی را به خوبی بر عهده می گیرد. توسعه دهندگان و کاربران علاقه مند به استفاده از سخت افزارهای محدود، راه هایی برای بهره برداری از منابع موجود پیدا کرده اند. در این تجربه، ابتدا تلاش برای نصب مستقیم شبیه ساز PSP از طریق ساید لودینگ صورت گرفت. اما مراحل اولیه به نتیجه نرسید.
در ادامه، Zenon Desingk از ابزاری به نام Bugjaeger استفاده کرد. این ابزار که به عنوان یک ADB برای دیباگ دستگاه های اندرویدی عمل می کند، به او کمک نمود تا شبیه ساز PSP را با موفقیت بر روی گلکسی واچ 5 نصب کند. پس از راه اندازی نرم افزار، گزارش داده شد که ساعت قادر است بازی ها را با سرعت 60 فریم در ثانیه اجرا کند. در برخی از بازی های گرافیکی و سنگین تر مانند God of War Chains of Olympus، سرعت فریم به 30 فریم در ثانیه کاهش پیدا می کند. این نکته نشان می دهد که اگرچه عملکرد به صورت روان است، اما محدودیت هایی نیز در اجرا وجود دارد.
کنترل بازی ها بر روی یک صفحه نمایش کوچک چالش دیگری به حساب می آید. لمس صفحه در چنین اندازه ای کاربردی چندان ندارد؛ از این رو استفاده از یک کنترلر بی سیم به عنوان واسطه پیشنهاد می شود. در واقع، تجربه ی کاربری در این آزمایش به نحوی طراحی شده بود که نشان دهد حتی با سخت افزار غیر بومی برای بازی، می توان به نتایج قابل قبولی دست یافت.
از منظر تحلیل، این دستاورد نه تنها توجه علاقه مندان به بازی را جلب می کند بلکه الهام بخش سایر توسعه دهندگان نیز خواهد بود. استفاده از ابزارهایی مانند Bugjaeger برای به کار گیری شبیه سازهای PSP بر روی دستگاه های پوشیدنی، یک نمونه از خلاقیت در بهره برداری از منابع محدود است. این تجربه نشان می دهد که مرزهای سنتی در کاربرد دستگاه های هوشمند به تدریج در حال گسترش است و ایده هایی که در گذشته غیرقابل تصور بودند، اکنون می توانند به اجرا در آیند.
در پایان، باید گفت که هدف اصلی این آزمایش اثبات امکان اجرای بازی های قدیمی بر روی سخت افزارهای غیر مرسوم است. پس از دستیابی به موفقیت، کاربر ساعت گلکسی واچ 5 را به تنظیمات کارخانه بازگرداند و آن را به عنوان یک دستگاه پوشیدنی معمولی به کار گرفت. اگرچه ساعت هوشمند برای بازی طراحی نشده است، اما تجربه ی به دست آمده ارزش تحسین و توجه دارد. این دستاورد می تواند در آینده زمینه ی توسعه ی پلتفرم های جدید و بهبود تجربه ی کاربری در دستگاه های پوشیدنی را فراهم آورد.