امروز با روکیدا به باورهای مردم سفر میکنیم. درست یا غلط بودن یک عکس در هنر عکاسی معنی ندارد. یک قدم به سمت عقب باز گردیم.
در میان هنر، هنر برتر معنی ندارد. هنر نقاشی برتر از سینما نیست یا برعکس. اگر مرزهای از پیش تعیین شده وجود داشت، هنر به محدودهای از پیش تعیین شده، تمام میشد.
یک نقاش به نام ون گوگ نقاشیهای اشتباه کشید. با تکنیک درست مفهوم فکرش را به دنیای واقعی رساند. نتیجه کار یکی از ارزشمندترین نفاشیهای موجود در تاریخ است.
در ادامه شما متوجه میشوید که عکس درست یا غلط وجود ندارد. تنها تکنیک بد است که کار را خراب میکند.
آیا هنر یک ویژگی درونی حساب میشود؟
شاید یکی از افسانههای تکراری در دنیای هنر عکاسی، درونی بودن عکاسی است. در این موضوع، کلمه سابجکتیو (Subjective) درونی معنی شده.
ما از یک کلمه گویا کمک گرفتیم. به شکل تخصصی، میتوانید کلمه فاعلی را در نظر بگیرید. در مجموع استفاده از این کلمه را درست نمیدانیم.
مردم از این کلمه به شکل عمومی و عامیانه استفاده میکنند. آنها توضیحی در مورد انگیزهها یا ایدههای موجود در هنر ندارند.
تکرار این حرف که هنر یک ویژگی درونی است را تنها یک بیانیه میدانیم. یک بیانیه که شخص گوینده آن درکی از ماجرا ندارد.
عکاسی، درست مانند هر کدام از رشتههای هنری دیگر، یک اتفاق درونی حساب میشود. روکیدا تمام ماجرا را به شما میگوید. آیا داستان یک اتفاق درونی برای شما جذاب نیست؟
هر اثر هنری میتواند نشان دهنده یک شرایط باشد. برای مثال: یک هنرمند برای یک هدف، هنر را به کار میگیرد. شخص دیگری آنچه که احساس میکند را نمایش میدهد. در نهایت به نمایش احساسات میرسیم، جایی که فرد از شرایط خود برای دیگران میگوید.
زمانی که در مورد مفاهیم صحبت میکنیم، درک مطلب ساده نیست. کمی بیشتر همراه با روکیدا بمانید.
یک راه درست برای یک عکس درست وجود ندارد
برخی از افراد نورپردازی به روش “هارد لایت” را یک اشتباه میدانند. آنها میگویند: نورپردازی به روش هارد لایت کیفیت را کاهش میدهد. برخی دیگر استفاده از کلمه اشتباه را کافی میدانند.
آیا این روش نورپردازی اشتباه است؟ اینطور فکر نمیکنیم. در بسیاری از موارد مشاهده میکنید که این روش نورپردازی به زیبایی هرچه تمامتر صحنه را روشن میکند.
فکر کنید از صورت یک شخص عکس برداری میکنیم. روش نورپردازی “هارد لایت” جزئیات بیشتری از سطح پوست را به چشم کاربران میرساند. در این روش بزرگنمایی در تصویر کمتر دیده میشود.
آیا انتخاب “هارد لایت” در تمام موارد بهترین حرکت است؟ ما اینطور فکر نمیکنیم. باید شرایط را به درستی تشخیص دهید.
راه درستی برای تفکیک وجود ندارد
آیا یک معیار مشخصی برای اندازه گیری وجود دارد؟ متاسفانه اینطور نیست. شما میتوانید برای تایید یک مورد چندین استدلال را به کار بگیرید.
برای تخریب یک مورد به همان تعداد استدلال وجود دارد. کدام تصویر بیش از حد و کدام تصویر کمتر از حد است؟ یک “حد” برای تشخیص وجود ندارد.
برای مثال: یک نفر پشت به نور آفتاب ایستاده است. اگر از او یک تصویر ثبت کنید، فضای پشت سر او به رنگ مشکی ثبت میشود.
باید میزان نوردهی را به درستی کنترل کنید. آیا نور قابل کنترل نیست؟ شرایط خود به نسبت نور را در دست بگیرید.
تجهیزات درست برای عکس خوب وجود ندارد
واندا مارتین عکاس مد است. او از یک دوربین کنون 1D X مارک II استفاده میکند. در همین حال ما از کنون 5Ds استفاده میکنیم.
هر دو دوربین را شرکت کنون میسازد اما تفاوتهای بسیار بزرگی بین آنها دیده میشود. یک دوربین پرچمدار همان کاری را انجام میدهد که مارتین به آن نیاز دارد.
دوربین کنون 5Ds نیز کار مورد نیاز ما را به خوبی انجام میدهد. آیا استفاده از یک دوربین میان رده مشکلی ایجاد میکند؟ ما اینطور فکر نمیکنیم.
به سال 2016 باز میگردیم. زمانی که عکس پرتره رئیس جمهوری ایلات متحده با دوربین کنون 1Ds مارک III ساخت سال 2008 ثبت و منتشر شد.
چرا این اتفاق افتاد؟ آیا در سال 2016 دوربین پرچمدار وجود نداشت؟ باید به عکاس توجه کنید. شخصی که ابزار (دوربین) را به کار میگیرد.
آن شخص تصمیم گرفت که دوربین 1Ds مارک III کافی است. باید قبول کنیم که عکاس، عکس را ثبت میکند. تمام آن مواردی که در اطراف دیده میشود تنها ابزار دست او حساب میشوند.
عکاس تصویر را میسازد، نه برعکس. در هر حال این جمله را در نظر داشته باشید.
تکنیک اشتباه وجود ندارد، با تکنیک بد سروکار داریم
یکی از نکات مهم این مقاله روکیدا در مورد تکنیک است. برای مثال: یک عکاس را در نظر بگیرید که برای ثبت یک پرتره جذاب تلاش میکند. او یک چتر بزرگ را در مقابل سوژه قرار میدهد. قرار دادن یک چتر در مقابل سوژه تکنیک درستی به نظر نمیرسد.
آیا استفاده از تکنیک بد اشتباه است؟ همیشه اینطور نیست. از طرفی استفاده از تکنیک نا مناسب به معنی نداشتن آگاهی حساب میشود.
آیا به خلق یک تکنیک فکر میکنید؟ برای این کار باید با تمام تکنیکهای موجود آشنا باشید. برای عکاسان مد بسیار مهم است که روش نورپردازی به هر نوع پارچه را یاد بگیرند.
1001 راه برای نورپردازی به پارچه وجود دارد. به نمونههای مشابه و اصول دقت کنید. برای مثال: استفاده از روش “هارد لایت” برای به تصویر کشیدن بافت پارچه بهترین انتخاب نیست.
ما چه روشی را برای عکس خوب دنبال کنیم؟
در تمام این متن دو نکته مهم وجود داشت: تکنیک و نتیجه دلخواه. در قدم اول یک سوال بپرسید: از تصویر نهایی چه انتظاری وجود دارد؟
جواب به این سوال، ابزارهای مناسب را مشخص میکند. حالا میتوانید بهترین تجهیزات را انتخاب کنید. شما چه نوع عکاسی هستید؟ چه نتیجهای را زیباتر میدانید؟ چه موردی به شما انگیزه میدهد؟
جواب به این سوالات همان حرفهایی است که میخواهیم. شاید به شما بگویند: این سوالات اشتباه است. به اشتباه بودن سوالات اهمیت ندهید.
یک نکته را همیشه به یاد داشته باشید: هر نظری که در مورد یک تصویر یا هر نوع هنر دریافت میکنید، تنها یک نقطه نظر است.
بهتر یا بدتر از کار شما وجود ندارد. افرادی که شما را انتخاب کردهاند، کار شما را بهتر میدانند. برخی افراد روی اشتباه بودن یک عکس تمرکز میکنند.
برخی دیگر برای یک اشتباه کوچک تمام تار و پود کار شما را بیرون میکشند. کدام کار را به خوبی انجام میدهید؟ روی همان کار تمرکز کنید.
به مردم نگاه کنید. آنها روی موارد مختلف یک برچسب میچسبانند. خوب و بد یک نوع از همان برچسبهای گفته شده است.
مردم از برچسبها استفاده میکنند تا موارد مختلف را درون یک جعبه قرار دهند. اگر برچسبها درست بود، هرگز این تنوع در هنر را نداشتیم.
به یک جامعه فکر کنید که تمام مردم آن از یک استاندارد استفاده میکنند. نتیجه به زیبایی امروز نبود.
منبع: petapixel.com