آنچارتد کالکشن در راه رایانههای شخصی
دنیای بازی در اینترنت آنقدر با شایعههای مختلف پر شده است که قبل از هر چیز بهتر است حسابهای کاربری رسمی را بررسی کنید. با این حال بسیاری از افراد با کمک روابط کاری یا دوستانی که در استودیوهای مختلف دارند تلاش میکنند آخرین اخبار را به دست علاقهمندان برسانند. آماده شدن آنچارتد کالکشن برای رایانههای شخصی یکی از شایعههای مهم امروز بود که با نشر یک تصویر در 4Chan و بعد اشتراک آن در ResetEra آغاز شد.
سونی مدتی است که سراغ پلتفرم رایانههای شخصی آمده است و پیش از این دو بازی روزگار سپریشده (Days Gone) و هورایزن زیرو داون (Horizon Zero Dawn) را در استیم و اپیک گیم استور منتشر کرد. گرچه این تصمیم با واکنشهای منفی طرفداران روبهرو شد اما سونی بارها در پاسخ گفت که قرار نیست از این به بعد بازیهای انحصاری پلیاستیشن همزمان برای رایانهها منتشر شوند. در واقع توضیح سونی آن بود که با در نظر گرفتن آنکه این بازیها چند سال قبل منتشر شدهاند، کاربران دیگر هم حق دارند بازیهای انحصاری پلیاستیشن را تجربه کنند.
به هر حال هیچ ناشری از فروش بیشتر بازیهایاش ناراضی نیست و بازخورد بسیار موفق هر دو بازی نیز باعث شد تا سونی چنین رویکردی را ادامه دهد. خرید استودیوی Nixxes نیز که متخصص پورت بازیها برای رایانههاست هم در همین راستا انجام شد. با توجه به گذشت چند سال از آخرین قسمت مجموعهی آنچارتد، بعید نیست که بازی بعدی سونی آنچارتد۴ یا مجموعهی سه بازی نخست باشد. با اینکه ممکن است به زودی از تصمیم سونی برای پاییز با خبر شویم؛ اما دو نکته باعث میشود تا به این راحتی این شایعه را باور نکنیم. نخست آنکه تصویر به اندازهی کافی بیکیفیت هست که باز هم در کنار دیگر تصاویر فیک قرار بگیرد. دوم آنکه قرار گرفتن آنچارتد۴، آنچارتد: میراث گمشده و هر سه قسمت نخست از بازی در یک کالکشن کمی دور از ذهن به نظر میرسد و هر کدام به تنهایی میتوانند فروش خوبی داشته باشند.
آنچارتد۴ به تنهایی یک پروژهی بزرگ است و با توجه به نقاط ضعف دو بازی قبلی روی رایانهها، باید وقت بیشتری صرف آماده کردن یک نسخهی کمنقص شود. ادعای دیگر این شایعه نیز آن است که سونی ۱۵ شهریور از کالکشن رونمایی خواهد کرد و ۶ آذر را هم به عنوان تاریخ انتشار اعلام میکند. هر کسی به خوبی میداند که دیر یا زود بالاخره نوبت به آنچارتد هم خواهد رسید، اما مشخص نیست که چقدر میتوان به چنین شایعههایی اعتماد کرد. اما در نهایت هر گیمری حق دارد بازیهای محبوباش را در پلتفرم دلخواهاش تجربه کند؛ حتی اگر به این معنی باشد که مدتی بیشتر از پلتفرم اصلی منتظر بماند. آنچارتد یکی از محبوبترین مجموعههای پلیاستیشن است که دوران تازهی ناتی داگ با ساخت قسمت اول از آن برای پلیاستیشن۳ آغاز شد.
حل مشکلات شبکهی پلیاستیشن بعد از سه ساعت
شبکهی پلیاستیشن (PSN) مدتی بعد از بامداد امروز دچار مشکل شد که عدم دسترسی به تنظیمات حساب کاربری از مهمترین آنها بود. در بعضی از موارد نیز گزارش شد که امکانات رسانههای اجتماعی، فروشگاه و بخش آنلاین تعدادی از بازیها نیز با محدودیتهای مختلفی روبهرو شدهاند. فارغ از گستردگی چنین مشکلاتی، هر آسیبی میتواند کاربران کنسولهای مختلف را نگران کند.
یکی از دردسرهای دسترسی نداشتن به مدیریت حساب کاربری آن است که ممکن است نتوانید بازیهایی را که به صورت دیجیتالی تهیه کردهاید اجرا کنید. همانطور که میدانید برای اجرای نسخهی دیجیتالی بازیها در حالت آفلاین باید کنسولتان را به عنوان دستگاه اصلی خود به سونی معرفی کنید. در نهایت بعد از گذشت ۳ ساعت بالاخره سونی توانست مشکل را در سرتاسر شبکه حل کند تا همهچیز به شرایط عادی برگردد. ناگفته نماند که بهتر است برای محافظت از حسابهای کاربری خود، حتما ویژگی احراز هویت دو مرحلهای را فعال کنید.
خالق پابجی استودیو را ترک میکند
برندان گرین (Brendan Greene) که بیشتر او را با نام PlayerUnknown میشناسند، مجموعهی کرفتون گیمز را به قصد راهاندازی استودیوی شخصیاش ترک میکند. گرین با این وجود تایید کرد که کرفتون گیمز (Krafton Games) سهام کوچکی در استودیوی جدیدش در آمستردام خواهد داشت. ارزش کرفتون گیمز به لطف موفقیتهای پابجی بیش از شانزده و نیم میلیار دلار برآورد میشود. گرین پیش از این در ماه مارس ۲۰۱۹ به خواست خودش از تیم ساخت و تولید پابجی بیرون رفت.
تلاشهای او حتی مدتها پیش از پابجی نیز در قالب مادهای بازیهای دیگر باعث تولد و گسترش سبک بتل رویال شد و دنیای بازیهای آنلاین و رقابتی را برای همیشه تغییر داد. به نظر میرسد گرین قرار است کمی از فضای بتل رویال فاصله بگیرد و پروژههای دیگری را دنبال کند.
حذف تپ استریف از ایپکس لجندز
بازیهای چندنفره مانند فورتنایت و ایپکس لجندز به تلاش فراوانی برای برقراری تعادل میان ویژگیها و امکانات مختلف نیاز دارند که در قالب پچها و آپدیتهای جدید در بازی قرار میگیرند. گاهی ممکن است یک ویژگی که حسابی مورد توجه کاربران نیز قرار میگیرد بعد از مدتی برای حفظ رقابت سالم از بازی حذف شود. تپ استریف (Tap Strafe) یک تکنیک ویژه است که بیش از هر چیز به سطح بالای بازیکنان در کنترل شخصیتشان وابسته است.
با کمک تپ استریف میتوانید در حرکتهای سریع بدون آنکه سرعت خود را از دست بدهید وضعیت حرکت را عوض کنید. به این ترتیب هدف قرار دادن شما مخصوصا در میان زمین و هوا کار آسانی نیست. به نظر میرسد چنین تغییراتی که از مدتی پیش آغاز شده است بیشتر به خاطر امکان کراس پلی (Cross-paly) و تلاش برای همسطح نگه داشتن بازیکنان در پلتفرمهای مختلف باشد. حذف تپ استریف با از راه رسیدن پچ 10.1 اعمال خواهد شد.
پشتیبانی Deathloop از امکانات دستهی پیاس۵
تا به حال به این نکته فکر کردهاید که با از راه رسیدن هر نسل، چه امکاناتی بیشتر از همه شما را ذوقزده میکنند؟ اگر از ارتقای گرافیک و بازیهای جدید بگذریم آیا ویژگیای باقی خواهد ماند که هیجان شما را حفظ کند؟ با اینکه کنسولهای پلیاستیشن۵ و ایکسباکس سری X/S دستگاههای قدرتمندی هستند اما سونی به جز توان گرافیکی، ایدههای بزرگتری داشت که بالاخره موفق شد آنها را اجرا کند. تغییر نام دستهی معروف پلیاستیشن از دوالشاک (DualShock) به دوالسِنس (DualSense) هم به همین خاطر بود.
دوالسنس نه تنها مجهز به مکانیکهای ویژهای برای لرزش به نام هپتیک فیدبک (Haptic Feedback) است بلکه با فناوری تازهای به نام اداپتیو تریگر (Adaptive Trigger) امکانی را فراهم کرده است تا سازندگان بتوانند برای انواع بازخوردها از فشردن تریگرها برنامهریزی کنند. فشردن دو مرحلهای، تعیین اندازهی فشرده شدن، تنظیم انواع مقاومت در برابر فشار و انواع ترکیبهای دیگر تنها بخشی از روشهای نوینی است که برای غرق شدن در بازیها فراهم شدهاند. هپتیک فیدبک هم با کنار گذاشتن لرزش سنتی دستهها باعث شده است تا هر نوع حرکتی در بازی حس متفاوتی در دستان شما داشته باشد.
چیزی تا انتشار Deathloop نمانده است و سونی هم از هر فرصتی برای معرفی این بازی و استفادهی آن از ویژگیهای دسته را از دست نمیدهد. در آخرین تریلر پخششده از بازی با تفاوت چشمگیر شلیک با اسلحههای مختلف و واکنش تریگرها آشنا میشویم و با توجه به آن، حتی باید خودمان را برای گیر کردن ماشه هم آماده کنیم. لرزشهای متفاوت از انواع حرکتها نیز با انیمیشنهای سادهای در کنار دسته در تریلر نشان داده شدهاند تا بهتر بتوانید آنها را تصور کنید. در نهایت بلندگوی دسته نیز میتواند نقش بیسیم را داشته باشد و صداهای مختلف از آن پخش شود. با اینکه حالا بتسدا و استودیوی آرکِین به مایکروسافت تعلق دارد، اما نسخهی کنسولی Deathloop طبق برنامه همچنان به صورت انحصاری برای پلیاستیشن۵ در ۲۴ شهریور در کنار رایانههای شخصی از راه خواهد رسید.
کال آو دیوتی سال گذشته از اولین بازیهای اول شخصی بود که واکنشهای متفاوتی را برای تریگرهای دسته در نظر گرفت تا حس و حال آنها کاملا متفاوت باشد. ونگارد نام قسمت تازهی این مجموعه است که ۱۴ آبان سال جاری برای تمام پلتفرمها منتشر خواهد شد. جدیدترین پیشنمایش اختصاصی بازی را در روکیدا بخوانید. اگر منتظر فیلم رزیدنت اویل هستید هم اولین تصاویر آن را در بخش بازی ببیند.